Forum - Golf 5 (04-08) - Templampa

Panzerfaust
Golf 5 2.0 TDI Ort: Halmstad
Lör 26 jan 2013 15:26 Svara med citat
Hallå hallå!
Här om dagen när jag gick ut och skulle skrapa rutorna på bilen så tändes templampan och jag fick fram i displayen - STOP - check your coolants.
Stängde motorn och kollade olja och kylvätska som båda var på bra nivåer.
När jag stängt huven och startat bilen igen så startade den normalt. Åkte till jobbet som vanligt och sedan till en mack och lånade deras glykolmätare som visade att vätskan skulle klara ca -42 grader.
Det hade varit runt -20 grader på natten men tycker väl att det inte borde påverka om vätskan nu ska klara så mkt som -42?

Vet ej exakt vilken glykol som är i bilen eller hur gammal den är men den är röd och det står G12 på expansionskärlet så får väl utgå från att det är nån variant av G12 i den. Har bara ägt bilen sedan i somras.

Har sedan dess kört precis som vanligt utan problem, bilen kommer upp i arbetstemp 90º och värmen fungerar som vanligt.

Bör jag oroa mig eller bara fortsätta?

Tack på förhand
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 26 jan 2013 15:59 Svara med citat
Om det är riktigt kallt så kan kylarvätskan krympa såpass så att givarpinnarna i expansonskärlet ej når dessa, man får starta upp den och köra någon km sedan starta om

har själv varit ute för detta fenomen

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Panzerfaust
Golf 5 2.0 TDI Ort: Halmstad
Lör 26 jan 2013 17:20 Svara med citat
Jag öppnade ju huven direkt och kikade, nivån låg ganska exakt i mitten mellan MAX och MIN. Då borde väl pinnarna vara påverkade?

Kan även tillägga att jag tyckte att bilen luktade ganska mycket mer diesel än vad den brukar göra vid uppstart
piespo
Golf 5 1.6 Ort: Salem
Sön 27 jan 2013 10:35 Svara med citat
Jag har exakt samma problem, vid -20 verkar det som att det går någon magisk gräns.

När jag startar bilen på morgonen vid -20 så börjar lampan för kylvätskenivån att blinka rött. Mätaren står kvar på 0. Det som är det jobbiga är att jag måste köra ett tag, sedan som #2 säger starta om den för att lampan ska sluta att blinka. Startar jag när det är -10 eller -14 så sker ingenting vid start.

Jag kollade behållaren för kylvätskan igår och då såg allt bra ut, och bilen borde definitivt klara mer än -20 precis som #1 säger.

Finns det någon lösning på detta eller är det bara något man ska leva med?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 27 jan 2013 12:49 Svara med citat
Prova fylla på upp till max, så länge vätskan inte stiger över returen, ungefär 2cm från är okej

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!