Igår skrev jag på ett leasingavtal och jag är otålig som bara den! Det är min första fabriksnya bil och jag är lite nojig...
Säljaren bad mig fundera på om det är något speciellt han vill att vi ska gå genom när jag hämtar bilen och då frågar jag er: Vad skall jag tänka extra på?
Vi har själv en 1.4 Masters DSG SportsCombi Pacific blue som är 6 mån gammal. Det är en mycket trevlig bil som uppfyller transportbehov på bra vis, tyst bekvämt och modernt. Bensinsnål är den med (har inte mätt).
Bilen är ju ganska avancerad avseende data styrnings nivå även jämfört med betydligt dyrare konkurenter, annat kan inte sägas. Media anläggningen med bluetooth är också avancerad jämte adaptiv farthållare, city emergency brake o dylikt. Kanske har du olika ”mode select” körprofils val som tillval.
Att tänka på.
Be säljaren gå igenom datorn med dig, ACC (farthållaren), körprofilsval (om det finns), Composition media (radion). Bluetooth är ganska enkelt att aktivera.
I datorn (styrs via 5,8” pekskärm) kan du göra många inställningar själv via kryssbokar. Den är förinställd som om du inte är intresseras så kan du ju skippa det.
I övrigt är det inte något speciellt tycker jag. Jo...va rädd om den ! Oljebyte gärna efter c:a 1500 mil inte längre.
/Peter
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Jag fick ett samtal tidigare idag att jag kan hämta bilen på fredag
Jag gillar teknik och smarta lösningar så jag kommer fixa med inställningarna via pekskärmen, det var en bra sak att tänka på, även oljebytet!
Hur är det med inkörningen?
Eftersom du gillar teknik kommer du gilla datorn!
Inkörning - Den varar i min värld typ 100 mil. Det är ju inte bara motorn som ska köras in utan det gäller växellåda, bromsar osv med.
Jag brukar köra varierat hela tiden på olika växlar, inte segdra bilen på för låga varvtal. Låt motorn bli varm innan högre belastning. Håller mig gärna under 4000 varv de 1:a 20-30 milen. Efter det så varvar jag gärna upp tillfälligt så att varvräknaren får upp och vända vid typ 5000 varv. Ingen långvarig full belastning. Stäng av start/stoppet direkt efter start med knappen till vänster om växelreglaget så motorn blir varm snabbare.
Att köra in en bil på ”fisjummen” motor är inte att rekommendera . Därför kan man gärna ge sig ut på någon längre onödig tur så att den inte mestadels körs in på kall motor. Vår 1.4 Masters har gått nästan 700 mil nu och den har i stort sett inte konsumerat någon olja sedan den var ny.
Du kommer säkert att få andra råd i ämnet men så här gör jag. Har just praktiserat metoden i denna månad på en ny Golf R som gått 120 mil nu. Här är det svårare att hålla igen….
Viktigast är nog att inte belasta den för mycket på kall motor…. I övrig kan man nästan köra som vanligt.
Lycka till !
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18