Forum - Golf 1 (74-84) - Hackar och dör, men lättstartad och jämn tomgång.

Lithell
Golf 1 1.6 -83 Ort: Helsingborg
Tor 29 maj 2014 20:18 Svara med citat
Hej!

Skaffat mig en Golf Mk1 -83 med 1.6L bensinmotor nyligen och har lite problem med o få den o gå jämt.

Den startar direkt, går fint på tomgång och är varvar som den ska stillastående. Men när man är uppe på högre varv/hastighet börjar hela bilen hacka och ibland dör helt. Går att starta den igen och fortsätta köra efter den dött ibland går det köra ett tag ibland dör den direkt igen. Inbillar mig också att det kan vara värre i uppförsbackar.

Mina spekulationer är allt från, vatten i tanken, kass bränslepump, dålig vakuumslang, bränsle returledning.

Tips på felsökning? Eller lösningar som brukar lösa denna typen av problem.
danlev
VW Jetta 1,8 RP LX-84 Ort: Ockelbo
Tor 29 maj 2014 20:34 Svara med citat
Har du den lilla burken som returen och bensin går till alldeles innan förgasaren? Den brukar kunna krångla annars om det är ett Tkors på så pröva att minska returen brukar också funka så har jag gjort på min, har 1,5 mm på returen och 6 mm på bensinen.
Lithell
Lör 31 maj 2014 17:10 Svara med citat
danlev skrev:
Har du den lilla burken som returen och bensin går till alldeles innan förgasaren? Den brukar kunna krångla annars om det är ett Tkors på så pröva att minska returen brukar också funka så har jag gjort på min, har 1,5 mm på returen och 6 mm på bensinen.

Du menar ett T-kors mellan bränslepumpen och förgasaren, som på denna bilden: Bild

På min sitter det en sån här "separator" (026 127 177) istället för T-korset:
Bild

Ser att det går tillbaka en hel del bränsle i returen när den går på tomgång om det spelar någon roll.
danlev
Lör 31 maj 2014 17:17 Svara med citat
Ja den separatorn menar jag, den brukar kunna krångla på något viss. Pröva med att sätta ditt ett t-kors eller köp en ny sån så kommer det nog funka Smile
Lithell
Lör 31 maj 2014 18:44 Svara med citat
danlev skrev:
Ja den separatorn menar jag, den brukar kunna krångla på något viss. Pröva med att sätta ditt ett t-kors eller köp en ny sån så kommer det nog funka Smile

Kan ju vara värt ett försök, köpte T-korset på VW eller var finns 6mm/1.5mm o köpa? Har du Artikelnummer?
danlev
Lör 31 maj 2014 18:48 Svara med citat
Tyvärr inte då jag köpte ett som var 6 mm på retur och bensin sen så tog jag och värmde igen hålet på returen och sen borrade jag upp med en 1,5mm borr. Värmde med en lödpenna men funkar säkert lika bra med en tändare Smile
Lithell
Sön 01 jun 2014 14:53 Svara med citat
Förbi kopplade "separatorn" idag med ett T-kors med 1.5mm på returen. Bilen går fortfarande skit vid höga varv. Fler tips?

Ska ner o kolla i tanken och se så det inte fastnat skit i bränsleupptagningen. Tips på hur man blåser rent bränsle och returledning utan tryckluft?