Intekungen
Golf 1 GL -83 Ort: Töreboda |
| Fre 01 aug 2014 9:43 |
|
Har precis köpt en etta med skuren EM 1,6 i men jag har en fräsch RP som jag tänkte stoppa i.
jag kommer flytta över förgasaren från EM'n och inte köra med förgasar insprutet och tanken är att
leta reda på antingen singel weber alt dubbla weber framöver.
Fråga 1:
Har en Gti Topp från 84-86 Golf II som jag undrar om jag kan använda?
Någon som vet vad som skiljer RP Toppen, 40/33 verkar det som ventilerna är i Gti'n men har inte hittat vad det är för
för storlek på RP'n.
Bör väl vara skillnad på kamaxel antar jag.
Fråga 2:
Kan det vara så att bottendelen är samma på RP som Gti 84-86?
För plana kolvar sitter det väl inte i så många motorer?
Fråga 3:
Hur var det här med låda från en tvåa? passar det i ettan?
Var ett tag sen man höll på med nyare vw's
Har ju även den 5vxl lådan till RP'n nämligen.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
Intekungen
| Sön 10 aug 2014 14:29 |
|
Tack för svaret Rolle!
Men att det är mekaniska tryckare spelar väl egentligen inte någon roll?
Att det är lägre komp har jag också förstått, men Gti toppen borde väl ändå vara att föredra eller har jag fel?
Tänkte plana toppen 1mm men vet inte hur mkt det påverkar.
Det blir Weber 36/36 DCD då det fanns i gömmorna, dock hade jag förpassat insuget.
Så om det är någon som sitter på ett sådant och läser det här så är jag intresserad av att köpa.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Mån 11 aug 2014 13:31 |
|
| Intekungen skrev: | Tack för svaret Rolle!
Men att det är mekaniska tryckare spelar väl egentligen inte någon roll?
Att det är lägre komp har jag också förstått, men Gti toppen borde väl ändå vara att föredra eller har jag fel?
Tänkte plana toppen 1mm men vet inte hur mkt det påverkar.
Det blir Weber 36/36 DCD då det fanns i gömmorna, dock hade jag förpassat insuget.
Så om det är någon som sitter på ett sådant och läser det här så är jag intresserad av att köpa. |
Om du inte tänkt varva speciellt mycket över 6500 så spelar mekaniska eller hydraliska tryckare någon roll, men du behöver ha rätt kamaxel.
Gti-toppen har bättre flöde en ett topplock med mindre ventiler etc.
Söker du runt så går det att hitta olika komputräkningssidor etc, mäter du upp hur mycket förbränningsrum som finns i topplocket och hur mycket som finns i kolvtoppen, hur tjock packningen är etc och sedan räknar du om volymen i topplocket efter planing så får du veta vad kompet blir.
Men bättre då är väl nästan en motor med 'rätt' komp från början, blir sällan dyrare.
|
|
Intekungen
| Tor 21 aug 2014 19:31 |
|
Nu blir det ny setup, blir en kompl gti GZ motor.
Blir antingen Dubbla Solex 40 eller Weber 36/36 beroende på vilket insug jag får tag på.
Dubbla Solex blir säker skitkul å ställa in men vill så gärna köra doppla förknasare....
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|