Forum - Golf 1 (74-84) - Säkringsbox Golf -82

m@xe
Golf 1 1.6 (em) -82 Ort: Göteborg
Tis 26 aug 2014 16:22 Svara med citat
Hej
Jag har en golf 1 C -82 där säkringsboxen blivit blöt.
Är det någon som har sen liggandes? Det är alltså en med porslinssäkringar.

Dessa har utgått och går således inte att beställa nya längre.

Är det någon som gett sig på att byta ut säkringsboxen mot en nyare, en med plattsäkringar alltså? Är det att ta vatten över huvudet typ av sak att göra?

Tacksam för svar. Micke
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 26 aug 2014 16:57 Svara med citat
m@xe skrev:
Hej
Jag har en golf 1 C -82 där säkringsboxen blivit blöt.
Är det någon som har sen liggandes? Det är alltså en med porslinssäkringar.

Dessa har utgått och går således inte att beställa nya längre.

Är det någon som gett sig på att byta ut säkringsboxen mot en nyare, en med plattsäkringar alltså? Är det att ta vatten över huvudet typ av sak att göra?

Tacksam för svar. Micke

Har minst en till säkringsbox liggandes, utgången till bränslepump vid gti-motor har fått ett bränt stift men det ska inte innebära något problem om det monteras i en förgasarbil.

Det viktiga att göra så fort man har en fungerande box och bil är att köpa lite reläer och koppla in. Dels till strålkastarna framåt, ett relä för halvljus och ett för helljus. Jag skulle rekommendera ett relä för höger halv, ett för vänster halv och ett höger helljus och ett för vänster helljus.
Om ett relä går sönder blir det inte en svart vägg framför....

Har även mekat över till nyare box med flatstiftsäkringar, tänk på att det finns 2 ? olika flatstiftsboxar. En 1983 och fram mot 1988 ungefär och sedan en ytterligare nyare box.
Båda boxarna har andra kontakter så du behöver i stort sett komplletta kabelhärvor att kapa bort kontakterna ifrån, och sedan löda ihop med dina kabelhärvor. Det är inte svårt om man har elshcema på både donatorbilen och den egna bilen och ger det en helg.
m@xe
Golf 1 1.6 (em) -82 Ort: Göteborg
Tis 26 aug 2014 17:13 Svara med citat
Du har pm