Bytte bromstrummor för ett tag sedan på grund av trasiga gängor till hjulbultarna. Efter detta körde jag den utan problem i några mil tills jag började märka att bromsarna bak skrapar i någonting så fort jag svänger. Hissade upp bilen häromdagen för att undersöka detta och märkte att bakhjulen gick att vicka på typ 1 decimeter! Det var alltså trummorna som satt löst. Jag spände muttern som håller fast dem (vet helt seriöst inte vad den kallas, men den som sitter med en låsbrickemojäng och sprint) så mycket som det gick utan att spänna fast trumman helt. Jag spände så pass att det inte gick att vicka på trumman men det tog ändå emot lite när man snurrade på den. Lossade jag mer så det inte gick att snurra så gick hela skiten att vicka på.
Efter detta var gjort så körde jag några kilometer till, och i början så skrapade det konstant för att jag antagligen spänt den lite för mycket. Men nu låter det precis som innan, ingenting när man kör rakt fram men när man svänger börjar det skrapa.
Någon som vet vad fasen felet är? Har jag gjort något fel eller har jag missat något?
((När jag skriver att jag spänt den muttern som håller fast trumman menar jag knappast att jag spänt den, den var tvungen att sitta i princip löst för att det skulle gå att snurra på trumman...))
Det är mycket möjligt att jag missade någon sak när jag slängde ihop det igen, blev lite hastigt. Har tänkte åka ned till verkstan nu i veckan och slänga i en ny hjullagersats på vardera sida. Har inte alls tänkt på att det sitter någon bricka där så troligtvis har jag helt missat den.
Snabb fråga om hjullagersatser också. Ser att mekonomen har en för strax under 400 kr och biltema har en för 150 kr, vågar man köra på biltemas eller ska man satsa på mekonomens?
Problemet är löst. Det var ingenting med hjullagerna utan fel modell av bromstrumma. Hade ingen aning om att det fanns olika utformningar på dessa, men man lär sig något nytt varje dag. Det var i alla fall sista gången jag litar på att butikerna vet vad de säljer!