Är rätt säker att du har reduceringsventil.
Reduceringsventilen sitter framför bakhjulet vid förarsidan.
Den är bredvid tanken och bromsrören går in i den och sedan ut igen för att gå till trummorna bak.
Det sitter en arm fast från reduceringsventilen till bakaxeln för att känna av hur mycket last det är i bilen, för att då bestämma hur hårt bakbromsarna ska bromsa.
Kolla alltså under bilen så bör du se om du har reduceringsventil eller ej (Vad jag vet har alla MK1 dessa).
Quattro_mannen Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Kan sitta reduceringar vid huvudcylindern... Lastventilen sitter under bilen vid bakaxeln.
Tackar för snabba svar. Ja har inget under bilen får kolla framme om jag ser något. Har för mig att bara GTI har den där lastventilen under... Men e osäker.
MVH Oskar
Bumpar denna tråden då jag har ställer mig samma fråga med samma typ av bil (1.6L från 83). Tycker svaren är lite oklara.
Var hittar jag den här "reduceringsventilen" som avgör om jag ska ha 14,29mm eller 17,46mm?
Min bil har nämligen ingen lastavkännande ventil på bakaxeln så jag antog att jag skulle ha 14.29mm. Men den gamla hjulcylindern jag nyss plockat bort var 17,46mm.
För att förtydliga så är det en sån här jag inte har, men fortfarande satt det 17.46mm hjulcylinder.