Forum - Golf 1 (74-84) - Sänkfjädrar i stället för coils

hotland
Typ 1 Ort: Karlstad
Tor 19 feb 2015 22:11 Svara med citat
Funderar på att byta ut mina coils mot sänkfjädrar i stället för att få mer komfort i bilen men ändå köra rätt lågt.Och hittat fjädrar som sänker 80mm fram och 60mm bak. Och undrar om någon kört med den sänkningen? Sänker det mycket eller är det inte ens märkbart? Och om någon kanske har lite bilder.
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Sön 22 feb 2015 19:01 Svara med citat
hotland skrev:
Funderar på att byta ut mina coils mot sänkfjädrar i stället för att få mer komfort i bilen men ändå köra rätt lågt.Och hittat fjädrar som sänker 80mm fram och 60mm bak. Och undrar om någon kört med den sänkningen? Sänker det mycket eller är det inte ens märkbart? Och om någon kanske har lite bilder.

Det har jag, på min svarta, besiktningen gjorde nedslag och jag fick sätta högre fjädrar.

http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p10289_Street-Style-Sport-S uspension-Golf-I-80-60mm.html

det var dessa som de inte godkände.

Bytte till dessa http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p10294_H-R-Sport-Springs-40 mm.html

hur bra som helst och ser fortfarande riktigt fint ut. Kan faktiskt köra upp den på en lyft ny...

H.J.L.H.
hotland
Sön 22 feb 2015 19:07 Svara med citat
Jaså okej, hade kollat på dom 80-60 sänkningen. Har du någon bild på din bil med 80-60 sänkningen? Synd att det inte funkar att besiktiga med den sänkningen. Men är dom stötiga eller är det bra komfort?
TheHmm
Sön 22 feb 2015 19:14 Svara med citat
hotland skrev:
Jaså okej, hade kollat på dom 80-60 sänkningen. Har du någon bild på din bil med 80-60 sänkningen? Synd att det inte funkar att besiktiga med den sänkningen. Men är dom stötiga eller är det bra komfort?

Våldsamt stötig, inte alls bra för varken rygg eller bilen... krängningshämmaren hoppade ur och vred sönder ett fäste eftersom det blev helt fel vinkel.

Bild där med 80/60

Bild
Bild

Nya fjädrarna, den har två strålkastare igen btw.

Läppen åker på först när jag inte behöver ploga snö. Förhoppningsvis relativt snart.

Komforten är riktigt trevlig med 40mm H&R fjädrar och sport gasdämpare.

H.J.L.H.
hotland
Sön 22 feb 2015 19:18 Svara med citat
Okej det ser ju bra ut med sänkningen. Men om bilen blir riktigt stötig ändå. Så kan jag lika gärna behålla coiloversena som sitter på bilen nu. För den är riktigt stötig nu också.

Men tack så mycket för infon och bilderna.
TheHmm
Sön 22 feb 2015 19:20 Svara med citat
hotland skrev:
Okej det ser ju bra ut med sänkningen. Men om bilen blir riktigt stötig ändå. Så kan jag lika gärna behålla coiloversena som sitter på bilen nu. För den är riktigt stötig nu också.

Men tack så mycket för infon och bilderna.

Gjorde en edit, det blev betydligt bättre med 40mm H&R även om dämparna inte är speciellt snälla...

Väldigt mycket bättre än billiga 80/60 fjädrar.

Ångrar att jag inte köpte H&R kittet
http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p10316_H-R-Cup-Kit-Sport-Su spension-40mm.html

H.J.L.H.
hotland
Sön 22 feb 2015 19:23 Svara med citat
Okok. Ja man får se hur man gör. Vill jubha den rätt så sänkt men ändå komfort. Men kanske är svårt att kombinera ihop det. Om man inte köper svindyra coils eller stötdämpare.
TheHmm
Sön 22 feb 2015 19:24 Svara med citat
hotland skrev:
Okok. Ja man får se hur man gör. Vill jubha den rätt så sänkt men ändå komfort. Men kanske är svårt att kombinera ihop det. Om man inte köper svindyra coils eller stötdämpare.

Du måste byta dämpare också, eftersom original kan öppna sig så mycket att fjädrarna hänger löst när de hissar upp bilen på besiktningen. Men H&R kittet, 40mm eller 60mm (rekommenderar 40, bilen mår inte bra av 60) är värt pengarna, helt klart.

H.J.L.H.
hotland
Sön 22 feb 2015 19:28 Svara med citat
Självklart hade man köpt med stötdämpare. Jo kanske får bli 40-40 sänkning i stället.
TheHmm
Sön 22 feb 2015 19:52 Svara med citat
hotland skrev:
Självklart hade man köpt med stötdämpare. Jo kanske får bli 40-40 sänkning i stället.

Det ser riktigt bra ut, fick beröm av en tjej(!!!) Cool för någon vecka sen till å med!

H.J.L.H.
hotland
Sön 22 feb 2015 19:54 Svara med citat
Bara sånt är ju ett plus hahah!
paeren
Golf 1 Ort: Karlstad
Ons 25 feb 2015 19:46 Svara med citat
Jag tänkte likandant innan jag köpte coilovers, att jag ville ha lite mer komfort och köpa fjädrar istället. Jag köpte en 80/60 sänkning och det var allt annat än komfort=). Dock var ju det en billig sats med dämpare och fjädrar, men jag känner ingen skillnad mot nu när jag har coilovers.
hotland
Ons 25 feb 2015 19:51 Svara med citat
Okej. Då skippar jag att köpa sänkfjädrar och sätter på coiloens. Som jag ändå har. Men tack för infon.
paeren
Ons 25 feb 2015 19:55 Svara med citat
Du behöver ju inte skruva ner dom så långt, fast det brukar väl bli att man gör det ändå av ren instinkt Very Happy
hotland
Ons 25 feb 2015 20:03 Svara med citat
Hahha ja det har du ju helt rätt i faktiskt!
TheHmm
Ons 25 feb 2015 22:51 Svara med citat
paeren skrev:
Jag tänkte likandant innan jag köpte coilovers, att jag ville ha lite mer komfort och köpa fjädrar istället. Jag köpte en 80/60 sänkning och det var allt annat än komfort=). Dock var ju det en billig sats med dämpare och fjädrar, men jag känner ingen skillnad mot nu när jag har coilovers.

Skillnaden i komfort mellan 80/60 billiga fjädrar och dämpare mot bra gasdämpare och lite dyrare fjädrar är enorm... men är det värt att sätta dyra coils?

H.J.L.H.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 26 feb 2015 0:12 Svara med citat
TheHmm skrev:
Skillnaden i komfort mellan 80/60 billiga fjädrar och dämpare mot bra gasdämpare och lite dyrare fjädrar är enorm... men är det värt att sätta dyra coils?

Skillnaden mot en originalbil med ok eftermarknadsdämpare (bytta någon gång) och en bil med tex HR sänkfjädrar (och ej bytta dämpare) är att med sänksatsen blir den 'slagig' på tex den lilla höjdskillnad som kan vara vid locken för gatbrunnar etc. Ute på landsväg ingen större skillnad.

Med KW variant 2 får man en bil som inte slår vid gatlock etc, utan går mjukt över dessa! Det är ett helt annat förhållande mellan fjäder/dämpare. Kör du fort på landsväg blir bilen lite 'stum och fast' men fortfarande med dämpning. Laddar man på hårt över något krön och hoppar lite så blir det en mjuk och fin landning.

Man kan även ta fartgupp (varianten tvärs vägen där båda hjulen går upp och sedan ner direkt) i lite över 100km/h, blir som att åka över med vanlig bil i 30km/h vad avser studsande etc. Ungefär 10m i längd hoppar man då Very Happy
För den volvo 850 som räjsade gick det inte lika bra att ta fartguppet med full broms och 70-80km/h, blev hård buklandning...

Ska man inte köra original fjädrar (helst med gula koni) är det kw, Hr eller koni skruvben som gäller. När man provat förstår man, och undrar hur sunkfjädrar kan vara lagligt att sälja!
TheHmm
Tor 26 feb 2015 0:30 Svara med citat
r o l l e skrev:
Skillnaden mot en originalbil med ok eftermarknadsdämpare (bytta någon gång) och en bil med tex HR sänkfjädrar (och ej bytta dämpare) är att med sänksatsen blir den 'slagig' på tex den lilla höjdskillnad som kan vara vid locken för gatbrunnar etc. Ute på landsväg ingen större skillnad.

Med KW variant 2 får man en bil som inte slår vid gatlock etc, utan går mjukt över dessa! Det är ett helt annat förhållande mellan fjäder/dämpare. Kör du fort på landsväg blir bilen lite 'stum och fast' men fortfarande med dämpning. Laddar man på hårt över något krön och hoppar lite så blir det en mjuk och fin landning.

Man kan även ta fartgupp (varianten tvärs vägen där båda hjulen går upp och sedan ner direkt) i lite över 100km/h, blir som att åka över med vanlig bil i 30km/h vad avser studsande etc. Ungefär 10m i längd hoppar man då Very Happy
För den volvo 850 som räjsade gick det inte lika bra att ta fartguppet med full broms och 70-80km/h, blev hård buklandning...

Ska man inte köra original fjädrar (helst med gula koni) är det kw, Hr eller koni skruvben som gäller. När man provat förstår man, och undrar hur sunkfjädrar kan vara lagligt att sälja!

Sunkfjädrar är inte lagliga att sälja i tyskland... kanske borde ha nånting liknande här.

H.J.L.H.
paeren
Tor 26 feb 2015 21:12 Svara med citat
Jag vill inte förstöra tråden, men jag måste ställa en följdfråga. Är det lagligt att köra med luftfjädring på en MK1?
TheHmm
Tor 26 feb 2015 22:26 Svara med citat
paeren skrev:
Jag vill inte förstöra tråden, men jag måste ställa en följdfråga. Är det lagligt att köra med luftfjädring på en MK1?

Det hade vi redan gjort, så länge fjädringen är acceptabel (att den inte har 2cm fjädringsväg) och att allt är helt. Så tolkar jag bwbesiktningen iaf.

H.J.L.H.
eightballsdevil
VW Passat 1.6 td -75 Variant Ort: Ludvika
Fre 27 feb 2015 10:33 Svara med citat
Nån som hat talats om vinkelslip Razz Bara att kapa original fjädrarna
r o l l e
Fre 27 feb 2015 14:47 Svara med citat
eightballsdevil skrev:
Nån som hat talats om vinkelslip Razz Bara att kapa original fjädrarna

Om man nu ska börja diskutera metoder att försämra väghållningen, så varför inte göra det rejält fråh början.

ta bort fjädrarna så blir bilen lättare, några extra skateboardhjul i fram och bakkant av sparklådorna

KLART och perfa
r o l l e
Fre 27 feb 2015 14:51 Svara med citat
TheHmm skrev:
Sunkfjädrar är inte lagliga att sälja i tyskland... kanske borde ha nånting liknande här.

Finns ju hur mycket annonser som helst i tyska tidningar om sunkfjädrar, och mestadels medföljer Tüv-intyg så man kan få de godkända i Tyskland så jag gissar att du har fel och det är tillåtet.
TheHmm
Fre 27 feb 2015 15:12 Svara med citat
r o l l e skrev:
Finns ju hur mycket annonser som helst i tyska tidningar om sunkfjädrar, och mestadels medföljer Tüv-intyg så man kan få de godkända i Tyskland så jag gissar att du har fel och det är tillåtet.

Jaha, det var bara nånting jag hörde från en besiktningsman på bilprovningen. Hur som helst är vi alla dumma som inte bara eldat på fjädrarna med skärbrännare...

H.J.L.H.
r o l l e
Fre 27 feb 2015 17:38 Svara med citat
TheHmm skrev:
Jaha, det var bara nånting jag hörde från en besiktningsman på bilprovningen. Hur som helst är vi alla dumma som inte bara eldat på fjädrarna med skärbrännare...

Besiktningsmän (och kvinnor)

De som är för dåliga för att bli bilmekaniker eller polis/väktare

Om du frågar 50 besiktningsmän om du får göra en viss modifiering på din bil kommer du få minst 49st svar som är felaktiga eller att de inte vet. Kanske får du ett rätt svar. Men hur ska du veta vilket som är rätt och vilka som är fel?