Forum - Golf 5 (04-08) - Konstigt oljeläckage?

anders890
Golf 5 1.6 multifuel 2008 Ort: Stockholm
Lör 11 apr 2015 11:08 Svara med citat
Tjena, idag hittade jag tyvärr konstiga oljeläckage vid hjulhusen på min Golf, det hade runnit mest olja vid framdäcken på asfalten, hittade några droppar vid dom bakre hjulhusen också, undrar vad fan det kan vara!?
Någon som har några tips? Lägger in några bilder..
Bild
Bild
Bild
Zeta007
Golf 4 Ort: Halmstad
Lör 11 apr 2015 12:26 Svara med citat
Bromsvätska som rinner ut, så kolla bromsvätskans behållare i motorrummet , om det fattas olja/vätska så har du problemet där. lycka till Smile
anders890
Lör 11 apr 2015 12:37 Svara med citat
Tack för svar, jag ska genast ut och kolla! Så det kan vara något bromsrör/slang som läcker alltså, kanske inte så kostsamt att reparera? Är det någon fara om man skulle köra och bromsvätskan tar slut, tappar man bromsförmågan helt och hållet?
Zeta007
Lör 11 apr 2015 12:46 Svara med citat
Absolut gör det, livsfarligt om oljan/vätskan i bromsbehållaren tar slut, då har du knappt eller ingen alls bromsverkan, då kan det gå illa. så om du ska ut på längre strecka innan du hittar felet i något bromsrör/slang i närheten av dessa hjulhus, så fyll på till max nivå ( står markerat på behållaren), samt ha med dig bromsolja i bilen. med tanke på bilderna så verkar det inte rinna ut allt för mycket, men det ska inte rinna ut något alls, är ett slutet system.

Att reparera det är inga stora kostnader, bara massa klet Smile

lycka till
anders890
Lör 11 apr 2015 14:49 Svara med citat
Har kollat genom bilen igen nu, bromsvätskebehållare ser okej ut med nivån, ser nästan ut att vara överfull. Provkörde och provbromsade fram och tillbaka flera gånger, hittade ingen ny olja på backen, tog bild på oljan från imorse och det ser inte ut som bromsolja iallafall, mycket konstigt.. lägger upp en tydligare bild;
Bild
anders890
Lör 11 apr 2015 14:53 Svara med citat
Bild på bromsvätskebehållaren
Bild
Zeta007
Lör 11 apr 2015 15:46 Svara med citat
Om broms oljebehållaren e full så kan vi utesluta att bromsolja rinner ut någonstans. har bilen stötdämpare som e fyllda av olja, då kan d va att oljan rinner ut från dom. bästa e att hissa upp bilen ta av däcken och ta en noga titt under och i hjulhusen me en bra lampa, du kommer garanterat hitta ett blött ställe någonstans. jag vet inte vad mer som kan läcka ut vid hjulhusen, motorolja e det inte ialla fall , styrservoolja e även det långsökt.

så jag rek att ta en titt själv under bilen eller be någon kunnig bedöma hur det ligger till.

önskar dej lycka till me att lösa problemet, gärna återkom ifall du funderar mer eller löst problemet,

Mvh / Zeta
anders890
Lör 11 apr 2015 15:57 Svara med citat
Tack, ja de har du helt rätt i, märkligt dock att det var från båda framhjulen /hjulhusen då det verkar omöjligt att båda stötdämparna går sönder samtidigt. Ska lämna in bilen nästa vecka, så jag får återkomma med svar!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 11 apr 2015 20:20 Svara med citat
Om det inter är växellådan så kanske det är någon som driver med er Laughing

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
anders890
Lör 11 apr 2015 20:54 Svara med citat
a128 skrev:
Om det inter är växellådan så kanske det är någon som driver med er Laughing

Nja tror ingen driver med mig, men märkliga spår är det iallafall om man tittar på parkeringen. Om det är växellådan så borde det ju läcka mer rakt under framvagnen kan man ju tycka.. Smile
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Lör 11 apr 2015 20:58 Svara med citat
Hej
Ja det är kanske någon skojare som varit framme med oljekannan Smile)
det händer att man gör det när någon köpt en ny bil eller mc:-)
Tomnou
Touran 1.6 tdi Ort: Hallstahammar
Fre 24 jun 2016 16:12 Svara med citat
Hittade du på felet?
Wannishhh
Golf 4 1.6 FSI-03 Ort: Göteborg
Lör 30 jul 2016 13:14 Svara med citat
är det verkligen från din bil ? det ser ut som smutsig motorolja.