lejon74
Polo 5 1.2Tsi 90 Master-15 Ort: Sölvesborg |
Ons 30 jun 2021 9:15 |
|
Tycker bilpriserna stigit orimligt sista 1,5-2åren, -en bil som borde ligga på 50k verkar hålla sig runt 70-75k numera..
-Och det verkar gälla alla beg bilar från runt 10 tusen upp till runt 200 tusen, procentuellt sett. Nån som gjort liknande observationer, typ på blocket etc, -Och vet vad detta kan tänkas bero på?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
Ons 30 jun 2021 9:44 |
|
Bilar som är några år gamla och inte ha den nya höga skatten vet jag har bra andrahandsvärde.
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Tor 01 jul 2021 17:21 |
|
Sen när den nya bensinen kommer så kommer beg priserna skena enormt, för dom talar om 130.000 bilar som inte klarar den nya bensinen då det är för mycket ethanol i bensinen .....och det gäller alla mina bilar (jag hatar miljöpartiet) You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 01 jul 2021 19:04 |
|
Jon@s skrev: | Sen när den nya bensinen kommer så kommer beg priserna skena enormt, för dom talar om 130.000 bilar som inte klarar den nya bensinen då det är för mycket ethanol i bensinen .....och det gäller alla mina bilar (jag hatar miljöpartiet) |
Vad är det för bilar du har som inte kommer att tåla en inblandning av 10% etanol?
20% ska man akta sej för om komponenterna i bränslesystemet består av en dålig aluminium kvalitet.
Sommartid så drar jag i runt 45% i min gamla Golf.
|
|
Jon@s
Fre 02 jul 2021 18:02 |
|
maxmsm skrev: | Vad är det för bilar du har som inte kommer att tåla en inblandning av 10% etanol?
20% ska man akta sej för om komponenterna i bränslesystemet består av en dålig aluminium kvalitet.
Sommartid så drar jag i runt 45% i min gamla Golf. |
Ja säg det det är vad jag har läst och jag antar att det är bränsleslangar m.m. som tar stryk av ethanolen med tiden.
"Omkring 130 000 bilar i Sverige avråds från att köra på den nya bensinen E10"
https://www.nyteknik.se/fordon/nya-e10-ersatter-95-oktaniga-bensinen-v ad-hander-nu-7013945
Så kortsiktigt lär det gå, men sen med tiden så blir det följd problem verkar det som. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Fre 02 jul 2021 18:39 |
|
Tack för länken!
Så du åker bilar som är 30+?
Bränsleslangar bör väl inte vara några problem att byta det gör jag ca vart femte år på mina MC.
Som väl är så har vi en gasbil och två dieselbilar värre är det väl med mina två MC som är snart 40 år.
|
|
Jon@s
Fre 02 jul 2021 19:53 |
|
maxmsm skrev: | Tack för länken!
Så du åker bilar som är 30+?
Bränsleslangar bör väl inte vara några problem att byta det gör jag ca vart femte år på mina MC.
Som väl är så har vi en gasbil och två dieselbilar värre är det väl med mina två MC som är snart 40 år. |
Ja, alla golf 2or är 30+ nu, så ja You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
lejon74
Lör 03 jul 2021 23:12 |
|
Gott snack! -dock är inget ni alla skrivit riktigt det jag tänkte på, det är ju pandemin som gjort detta, på nåt sätt o vis. samma grej i usa, vet ej om det är motsatt där dock.. minns ej hur Rawlins förklarade, han kan ju dock bara ett ord -wheresThe Beer? Så nån skatt och annan bensin ingår inte i min frågeställning(Men bra att Ni tog upp det med)! -Kortfattat, ... En vw golf vit tdi 2013 smetad med allt org. svarta speglar spoiler hela svarta panorama etc och ok mil, var på annons för 70k begärt på blocket ca 1.5-2årsen nu nyligen ett gäng ägare å nåra tusen mil till senare var den nyss på FB för 90K å inget pruta, å den såldes dessutom, har ingen carinfo appen idag än eller..(?) nöt!... detta är 1, av kanske 500 annonser jag kikat på mest för skojs skull, inget akut köp behov. och tendensen verkar vara relativt överallt. detta var alltså bara ett exempel jag valde ut å nämna!! hela marknaden är sån just nu iaf.... Gå tillbaks ca 3år, och tänk er en av di första v70 som gått en 35k mil och dom bilarna tar dej max från A till B å startar(oftast) thats it resten är typ skit på dom, då låg alla dom på 5-10k max 10 i bra skick isf... idag skall alla ha 15-20 för motsvarande, och det gäller privata o handlare ligger ofta på ca samma... -det är en prisökning på det dubbla värdet, +ett halv värde till så en sjuk ökning!! "Tänk" -skulle du själv gett 15-20tusen för en v70in på 35k mil för 3år sedan(???) knappast va. Detta är genomgående oavsett sidor/annons platser å från bilar på 10-200tusen ca att dom ökat fast milen å ägare ökat, -dom borde ju sänkts i VÄRDE! så nån skatt å annan bränsle har inget med detta att göra, frasan hade nån -12 mindre korea bil utan knappt några mil den har skatt på 300/år tror jag ca, å byta så bil klarar bränsle gjorde ju heidei å björn ferry skidskytten(som är miljökämpar å kör tesla) med sina grannar i en svt serie nåt årsen på nån timme per bil, så dom tålde etanol, för nåra hundra kronor. Så tror inte sånt påverkat. Nej verkar som svenska kronans värde tappat enormt, dvs man får mkt mindre för samma antal krona som innan (pandemin) verkar det som. Och var nyss på nyheterna att nybils försäljningen slog rekord i sverige gångna året!! det säljs och köps fler lägenheter/hus/bilar både nya å beggat som aldrig förr och allt till högre priser, trots att halva sverige varit permitterat!! -visst jag vet jobba hemma med ungar hemma från skola/dagis = behöver fler rum effekten etc, -men visst folk får mer än vad dom gett för sitt hus, men fattar ju inte att dom får ge mer än vad dom borde för det dom skall köpa istället!!! å samma gäller allt! Man ser massa folk man känner komma i flong eller halvt flong nya bilar i dessa tider huxflux, fast dom kört den dom hade innan i iaf 5år+ utan eftertanke på det... Å då tänker man ju, vattefuk, why, hur??... -Nja troligen köper/byter dom till nytt /annat hus/lägenhet och passar hos Banken på att baka in en ny volvo å nån småfjutt till damen i hushållet i bolånets värde, å ränterna är frysta/alt. amorteringsfritt, men, det skall betalas med! (Kankse jag förklarde min poäng bättre...denna gången, för den som mot förmodan pallade läsa allt dravell)! Mvh!
|
|
freddan84
Passat 7 TDI 4-motion Ort: Vansbro |
Lör 03 jul 2021 23:49 |
|
Det hela är inte så konstigt egentligen. Statens sedel-press går fortfarande varm vilket då kombinerat med att Svensson fortfarande har samma inkomst men mer (fri) tid vilket resulterar i högre konsumtion.
Vilket också merför att vi har en ordentlig inflation att vänta.
Det som övergår mitt förstånd är hur Svensson har råd med allt utan att göra något för det... Att spara ihop ett kapital tar tid. Återstår gör bara lånat kapital. = rekordlåga räntor och "för bra" förutsättningar gör att vi ändrar beteende.
Bara mina 2 cent... VW Passat 2,0 TDI 4-motion -2017
Ferrari F430 F1 - 2008
Austin A35 - 1957
|
|
lejon74
Lör 03 jul 2021 23:58 |
|
freddan84 skrev: | Det hela är inte så konstigt egentligen. Statens sedel-press går fortfarande varm vilket då kombinerat med att Svensson fortfarande har samma inkomst men mer (fri) tid vilket resulterar i högre konsumtion.
Vilket också merför att vi har en ordentlig inflation att vänta.
Det som övergår mitt förstånd är hur Svensson har råd med allt utan att göra något för det... Att spara ihop ett kapital tar tid. Återstår gör bara lånat kapital. = rekordlåga räntor och "för bra" förutsättningar gör att vi ändrar beteende.
Bara mina 2 cent... |
Verkar vara rätt kloka ord! (Men jag -som du, fattar det ändå inte.. -Pajas i mustaschen liksom, eller fragglarna vs. babblarna hhehe) Tack för input! Mvh!
|
|