Husochvagn
Golf 7 2.0 TDI (184) Ort: Umeå |
Tor 23 sep 2021 21:35 |
|
Ska börja lära mig svetsa för hobbybruk. Kommer repa skotrar, släpvagnar, bilar etc
Har börjat läsa på om olika svetssmetoder och fastnat för Mig med flusstråd. Då vi har litet garage kommer jag huvudsakligen svetsa utomhus för att undvika brandrisk.
Är MAG ett alternativ vid utomhussvetsning?
Är MIG med flusstråd väldigt mycke svårare?
I övrigt kan jag tillägga att jag har 10 A säkring att gå på.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tor 23 sep 2021 22:19 |
|
Husochvagn skrev: | Ska börja lära mig svetsa för hobbybruk. Kommer repa skotrar, släpvagnar, bilar etc
Har börjat läsa på om olika svetssmetoder och fastnat för Mig med flusstråd. Då vi har litet garage kommer jag huvudsakligen svetsa utomhus för att undvika brandrisk.
Är MAG ett alternativ vid utomhussvetsning?
Är MIG med flusstråd väldigt mycke svårare?
I övrigt kan jag tillägga att jag har 10 A säkring att gå på. |
Skillnaden mellan MIG(Metall Invert Gas) och MAG(Metall Aktiv Gas) är vilken skyddsgas som man använder och att svetsa med skyddsgas utomhus funkar endast om det blåser väldigt lite.
|
|
Husochvagn
Fre 24 sep 2021 9:03 |
|
Har nån erfarenhet av MIG och flusstråd?
|
|
maxmsm
Fre 24 sep 2021 19:39 |
|
Husochvagn skrev: | Har nån erfarenhet av MIG och flusstråd? |
Jag lånade en MIG/MAG med fylld tråd en gång när jag behövde göra en mindre lagning utomhus och det fungerade bra men det är troligen beroende av vilken kvalitet som både svets och tråd har.
|
|
Husochvagn
Sön 26 sep 2021 20:55 |
|
Finns det några brandregler gällande i vilka utrymmen man får svetsa i?
Har ett litet garage som precis rymmer att skruva i en Golf Alltrack. Finns risk för svets loppor?
Om jag inte kan svetsa inomhus är MIG med Flushtråd eller pinne(?) de alternativ som står till buds vid utomhussvetsning
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Sön 26 sep 2021 21:48 |
|
Alltid när man har svetsat inomhus så ska man vara kvar 1-2 timmar efteråt (heta arbeten) och bort med all brandfarligt material och även lock på skräptunnor. har du gipsväggar och betonggolv i garaget så är det bra.
Om det inte är ditt garage så fråga ägaren först, ha även brandsläckare/brandfilt nära till hands.
En sprayflaska med vatten är bra att ha till hands om något smått börjar brinna på bilen. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Husochvagn
Tis 28 sep 2021 21:35 |
|
OK!
Om jag kan svetsa inomhus.
Vilken svetsmetod är då att föredra för mig som nybörjare som ska svetsa allaround?
|
|
maxmsm
Tis 28 sep 2021 21:57 |
|
Husochvagn skrev: | OK!
Om jag kan svetsa inomhus.
Vilken svetsmetod är då att föredra för mig som nybörjare som ska svetsa allaround? |
Jag skulle påstå MIG/MAG så om du har någon i bekantskapskretsen som har en sådan så kolla om du kan få en lektion.
Det finns även TIG-svetsar för hyfsade pengar där du håller tillsatsmaterialet i ena handen och "lågan"(elektrisk) i den andra, denna metod skvätter inte som MIG/MAG så jag påstår att brandrisken blir mindre så vida inte det är så att du lyckas att sätta eld på repobjektet.....
TIG använder också skyddsgas.
Tänker du svetsa större stålkonstruktioner så är pinne att föredra.
|
|
Husochvagn
Lör 02 okt 2021 23:13 |
|
Maxmsm:
Kommer som första repobjekt svetsa i en släpvagn. Sen blir det allt möjligt.. Skotrar, bilar, verktyg/delar till huset etc
Då är det alltså TIG (pinne) jag bör rikta in mig på.
Hur fungerar det med skyddsgasen vid TIG?
Samt har du tips på lämplig nybörjarsvets?
Budgeten är max 5000kr i nuläget inkl hjälm.
|
|
maxmsm
Sön 03 okt 2021 10:24 |
|
Husochvagn skrev: | Maxmsm:
Kommer som första repobjekt svetsa i en släpvagn. Sen blir det allt möjligt.. Skotrar, bilar, verktyg/delar till huset etc
Då är det alltså TIG (pinne) jag bör rikta in mig på.
Hur fungerar det med skyddsgasen vid TIG?
Samt har du tips på lämplig nybörjarsvets?
Budgeten är max 5000kr i nuläget inkl hjälm. |
TIG är inte samma som pinne, med TIG så använder du en ljusbåge för värmen och tillför tillsatsmaterialet för hand om det behövs, ibland så bara smälter man ihop delarna med ljusbågen, ljusbågen skapas via en volframelektrod.
Det finns 2 olika typer av TIG, den ena kan man även svetsa aluminium med men jag kommer inte ihåg vad det är som skiljer dem åt, det kan ha varit möjligheten att växla mellan + och -.
All skyddsgas kan blåsa bort vid svetsning utomhus även om man ökar gasflödet.
Den så kallade pinnasvetsen där har du en svetspinne som sitter i handtaget som du smälter undan för undan vid svetsningen.
Det finns många bra svetsar idag på marknaden, det viktigaste anser jag är att det går att få tag på delar till vettigt pris och leveranstid, det finns massor med svetsar och elektroniska hjälmar för vettiga pengar på Tradera.
https://www.tradera.com/category/302447?sortBy=TimeLeft
|
|