Carl99
Passat 6 2.0 TDI -07 Ort: Östersund |
| Tor 21 apr 2022 21:29 |
|
Hej!
Kopplingen på min Passat 07a händer ibland att den fastnar i botten. Jag kan manuellt lyfta på kopplingspedalen med foten, men när jag trycker ned den igen så är det noll motstånd och den fastnar längst ned igen och går inte att lägga i växel.
En lösning på detta är att jag pumpar med foten på pedalen så blir det gradvis bättre och kopplingen börjar stiga och det blir motstånd när jag trycker ned den igen.
Var in på Autoexperten och där luftade man koppplingen och sa att huvudkopplingscylindern ska bytas om problemet återkommer (vilket det har gjort nu).
Är det eventuellt någon här som har en annan idé än kopplingscylindern? Tänker om det beror på trasig returfjäder eller något där som har gått sönder och tar emot när kopplingen ska tillbaka? Eller om det kommit in någon skit i kopplings/bromsvätskan så att den bör bytas?
|
|
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad |
| Fre 22 apr 2022 11:07 |
|
| Hade en Volvo v40 t4 i slutet av 90-talet som råkade ut för exakt samma sak. Byttes kopplingscylinder på garanti. Den läckte tydligen vilket också visade sig i låg bromsvätskenivå?
|
|
Carl99
Passat 6 2.0 TDI -07 Ort: Östersund |
| Fre 22 apr 2022 13:28 |
|
| Mranderz skrev: | | Hade en Volvo v40 t4 i slutet av 90-talet som råkade ut för exakt samma sak. Byttes kopplingscylinder på garanti. Den läckte tydligen vilket också visade sig i låg bromsvätskenivå? |
Tack för svar! Ska kika på hur det ser med nivån på bromsvätskan under dagen.
Det var alltså huvudcylindern som byttes då, inte slavcylindern möjligtvis?
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|