Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - VW kompetensbrist

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 29 mar 2020 17:15 Svara med citat
Jag skulle gärna ha lite synpunkter från forumet.
Jag har under den gångna veckan haft min Jetta -12 inne för att få åtgärdat en mindre skada efter en påkörning bakifrån och fick på fredagen hämta bilen utan att rätt delar hade monterats!
Klantskallarna på VW i Södertälje hade upprepade gånger skickat fel delar till Bil & Skadeservice i Klippan som fått förtroendet att byta de skadade panelerna.
Uselt!!
Skämmes ta mej fan!
Är detta vanligt eller ett mycket ovanligt undantag?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 30 mar 2020 21:14 Svara med citat
maxmsm skrev:
Jag skulle gärna ha lite synpunkter från forumet.
Jag har under den gångna veckan haft min Jetta -12 inne för att få åtgärdat en mindre skada efter en påkörning bakifrån och fick på fredagen hämta bilen utan att rätt delar hade monterats!
Klantskallarna på VW i Södertälje hade upprepade gånger skickat fel delar till Bil & Skadeservice i Klippan som fått förtroendet att byta de skadade panelerna.
Uselt!!
Skämmes ta mej fan!
Är detta vanligt eller ett mycket ovanligt undantag?

Du kanske kan förtydliga...

Delarna som skickades hade andra artikelnr än vad skadeverkstaden beställde? Dvs någon har läst fel på en plocklista och skickat fel del.

Delarna som skickades hade samma artikelnr som skadeverkstaden beställde, men passar inte på bilen? Klantskallarna är då i Klippan som beställer fel detalj, eller fel version av en detalj.
maxmsm
Tis 31 mar 2020 20:08 Svara med citat
r o l l e skrev:
Du kanske kan förtydliga...

Delarna som skickades hade andra artikelnr än vad skadeverkstaden beställde? Dvs någon har läst fel på en plocklista och skickat fel del.

Delarna som skickades hade samma artikelnr som skadeverkstaden beställde, men passar inte på bilen? Klantskallarna är då i Klippan som beställer fel detalj, eller fel version av en detalj.

Artikelnr har jag ingen koll på, vad som är fel är den undre delen av stötfångarpanelen som är till en bil utan dragkrok trots att man beställt del till bil med dragkrok så pga detta måste bilen in igen för att få rätt del monterad.
maxmsm
Lör 19 sep 2020 8:59 Svara med citat
Lite uppdatering i denna soppan.

200719 så mailar jag Bil & Skadeservice i Klippan och undrar hur det går med delen till min Jetta och får svaret:

"BÖRJESSONS HAR FORFARANDE INTE FÅTT SVAR ANG ER SPOILER.
JAG HAR VARIGT PÅ DOM IDAG ATT DOM SKA KOLLA UPP DETTA SNARAST.
JAG ÅTERKOMMER MED NYTT BESKED SÅ FORT JAG HAR ETT."

Jag ber då om ärendenummer och artikelnummer för att evt kunna kolla genom andra kanaler.
Jag får då svaret från Bil & Skadeservice i Klippan :

"DEN JAG FÅR TAG PÅ NU ÄR ARTKNUMMER 5C6 807 433 B
RÄTT MODELL MEN LITE BREDARE VID UTBLÅSET."

Alltså inte det jag frågade efter.
Jag undrar då vad Börjessons i Klippan anger som orsak till att de inte levererat korrekt del.
Svaret jag får blir:

"DOM TROR DET KAN VARA FEL INLAGT I DERAS LAGERSYSTEM FICK IDAG BESKED ATT DOM JOBBAR PÅ DET"

Jag ringer då reservdelar på Börjessons i Klippan och får svaret att det pga Corona har stängts ner reservdelstillverkningen inom VAG-koncernen.........

200829 så mailar jag igen och frågar hur går det att få fram delen till min bil?

Då blir jag uppringd av Bil & Skadeservice i Klippan och får förklarat för mej att det har visat sej att det hela denna tiden så har det varit ett produktionsfel på just denna delen så att alla dessa delar måste skrotas och nytillverkas men de ska få en del i november och ska då kunna reparera färdigt min bil..............

Nu har det gått nästan 6 månader utan att min bil är färdig!

Senast ändrad Ons 23 dec 2020 17:54, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Tor 29 okt 2020 14:09 Svara med citat
En liten uppdatering av sörjan..

2020-10-23 13:17

HEJ XXXXXX

HAR INTE GLÖMT BORT ÄRENDET…..

JAG FICK ETT MEDELANDE OM SPOILERN IDAG MED LEVRERANS DATUM 25/11 SÅ JAG HÅLLER TUMMARNA ATT DET SKA BLI RÄTT DENNA GÅNG.

HÖR AV MIG SÅ FORT JAG HAR DEN PÅ PLATS.

HA EN TREVLIG HELG

Mvh/
maxmsm
Ons 23 dec 2020 17:57 Svara med citat
En ny uppdatering av sörjan.....

Idag så mailade jag Bil & Skadeservice i Klippan i ärendet.

Hej Xxxxxxx,
Hur går det med minnet, 23/12 idag.
Xxxxx

Svaret jag fick:

HEJ
JODÅ VI HAR FORTFARANDE INTE FÅTT DEN.
LEVERANS DATUM BORT TAGET SÅ…
GOD JUL
Med vänlig hälsning XXXXXXX

Nio månader nu sedan jag hämtade en ej färdigreparerad bil hos Bil & Skadeservice i Klippan.
Man skiter alltså fullständigt i att informera sin kund om en försening!!
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 23 dec 2020 19:03 Svara med citat
maxmsm skrev:
En ny uppdatering av sörjan.....

Idag så mailade jag Bil & Skadeservice i Klippan i ärendet.

Hej Xxxxxxx,
Hur går det med minnet, 23/12 idag.
Xxxxx

Svaret jag fick:

HEJ
JODÅ VI HAR FORTFARANDE INTE FÅTT DEN.
LEVERANS DATUM BORT TAGET SÅ…
GOD JUL
Med vänlig hälsning XXXXXXX

Nio månader nu sedan jag hämtade en ej färdigreparerad bil hos Bil & Skadeservice i Klippan.
Man skiter alltså fullständigt i att informera sin kund om en försening!!

Känns som att det är ett ställe man ska undvika.
maxmsm
Ons 23 dec 2020 21:22 Svara med citat
candyweiss skrev:
Känns som att det är ett ställe man ska undvika.

Ungefär så, lite därför jag skriver om det.
Den enda verkstad där jag känner att jag har fått mycket bra service och har stort förtroende för sedan jag flyttade ner till Skåne är Mekonomen på Transportvägen i Löddeköpinge men de gör inga karosserireparationer tyvärr.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 24 dec 2020 0:19 Svara med citat
maxmsm skrev:
Ungefär så, lite därför jag skriver om det.
Den enda verkstad där jag känner att jag har fått mycket bra service och har stort förtroende för sedan jag flyttade ner till Skåne är Mekonomen på Transportvägen i Löddeköpinge men de gör inga karosserireparationer tyvärr.

Förmodligen testar jag nästa service där Thumbs up
maxmsm
Sön 01 maj 2022 10:30 Svara med citat
Jag tänkte uppdatera lite i denna soppan som nu pågått i mer än 2 år.
Jag har sedan senaste uppdateringen haft en del kommunikation med både Bil & Skadeservice i Klippan och med Michael Ohlqvist Servicechef / Verkmästare hos Börjessons Bil i Klippan och fick 220110 besked av Bil & Skadeservice i Klippan att delen skulle levereras 31.01.2022, jag skickade 220418 ett mail till Bil & Skadeservice i Klippan och frågade om delen till min bil låg i hyllan och väntade, vilket hittills ej har besvarats.....

I lördags 220430 så var jag på besiktning hos Dekra i Helsingborg 220430 och fick då ombesiktning pga draget ej går att montera pga felaktig del monterad bak, detta innebär nu att bilen kommer att beläggas med körförbud 220530 om ny besiktning där draget kan provas ej utföres!

Förra året så besiktigade jag hos Svensk bilprovning som ej provade draget vid besiktningen...
Svensk bilprovning i Klippan kan jag tillägga....

I dag har jag skickat ett mail till Michael Ohlqvist hos Börjessons Bil i Klippan så får jag se om de kan lösa problemet annars så får det bli en anmälan till ARN.

Hittills har jag kontaktas 0 gånger av Bil & Skadeservice i Klippan för uppdatering i ärendet om jag inte har kontaktat dem först.
maxmsm
Tor 16 jun 2022 19:09 Svara med citat
Jag fick tid hos Bil & Skadeservice i Klippan 220527 kl 13:00 för att man skulle fixa så att draget kunde monteras trots att fel spoiler hade monterats vid skadereparation 2 år och 2 månader tidigare.

Efter ca 5 minuter så blir jag visad in i verkstan och blir då visad att kroken inte går att få på plats beror på att det mittre fästet i karossen som ska hålla plastspoilern på plats sitter i vägen, jag säjer ok till att man böjer undan denna och då går det precis att få draget på plats men men, kulan sitter dikt an mot plastpanelen som ska föreställa bakre stötfångaren.....

När jag tittar närmare där bilen står på lyften så kan jag tydligt se att dragbalken är kraftigt deformerad...
Kompetensen på skadeverkstadens tekniker vid reparationstillfället kan definitivt ifrågasättas!

Jag åker på lördagen 220528 in till Opus Bilprovning i Helsingborg för min ombesiktning och givetvis stryks felet men jag får istället en ny ombesiktnings orsak: Dragram Kulkoppling skadad.

Jag har skickat begäran att få ersättning för mina utlägg för körning och ombesiktningskostnad som konsumenttjänstlagen anger både till Bil & Skadeservice i Klippan och deras VD och tidigare ägare Robert Beck vilket båda valde att inte besvara vilket har gjort att jag har vänt mej till min kommuns konsumentrådgivare och fått besked på hur man lämnar kraven på ett korrekt sätt så att ARN(Allmänna Reklamations Nämnden) inte avvisar kravet pga formalia fel.

På måndag 220620 så ska bilen lämnas in för byte av dragkrok och ännu en ombesiktning och jag hoppas innerligt att det är rätt drag de har fått hem...