etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Fre 27 dec 2013 7:59 |
|
Ja då har du ändå kommit så pass långt i felsökningen att det torde röra sig om igensatt kylare som är rätt snart genomspolad.
Är den nu okey skulle jag kolla termostatens funktion lite närmare då även nya sådana kan fungera mindre bra. Som då lämpligen kokas i vatten så att den verkligen öppnar vid 80-90 grader.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Fre 27 dec 2013 18:19 |
|
Tog loss kylaren idag o den va ok. Så jag köpte en ny termostat från mekonomen den här gången men hann inte mer idag.Ska varmköra imorgon så får vi se.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
Fre 27 dec 2013 18:24 |
|
Är du säker på att det är rätt kylare som sitter monterad?
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Fre 27 dec 2013 18:26 |
|
Okey,,, med ny bytt vattenpump, termostat till kontrollerad kylare så borde det bli bra cirkulation och att systemet blir ordentligt luftat.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Fre 27 dec 2013 19:10 |
|
MIWI Är inte säker tycker den såg liten/smal ut o de ser ut o få plats en större/bredare kylare där...
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 28 dec 2013 15:09 |
|
Har inte mätt men de ser ut o vara samma bredd iaf.. Har varmkört idag minst en halv timme o även varit ut på lansdsvägen o gasat ur den ordentligt den kokar inte men tempmätare står väldigt nära botten...
Sen la även laddningen av så hade isär generatorn o fixade de så nu laddar den men endast 13.8 volt oavsett varvtal.
Blir nog o sälja iväg den nu då jag inte orkar meka mne den längre. Har inget garage o vara i o åldern börjar märkas tyvärr.....Lite synd för den går förjäkla bra rolig o köra...
.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 28 dec 2013 15:17 |
|
Ja med dessa 13,8 Volt skulle jag säga är helt okey värde. Men med värmen känns kylaren ordentligt varm nu med varmkörd motor?
I så fall kan det med vara fråga om en trött tempgivare, jo jobbigt med löpande fel och inga bra mek förhållanden..
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 28 dec 2013 16:09 |
|
Vart sitter tempgivaren? Såg att de satt en givare i toppen under fördelaren som hade en dåligt pålödd kabel..
Skulle nästan behöva en verkstadshandbok nu....
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 28 dec 2013 17:13 |
|
Ok ska kolla de imorron. Hoppas de är den nu..
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Tor 02 jan 2014 16:20 |
|
Nu har jag fått hem en ny tempgivare så den ska bytas imorgon
Och har även hittat en lite större kylare som ska monteras dit senast i helgen så får vi se om de blir någon skillnad.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Lör 04 jan 2014 15:26 |
|
Såja en liten uppdate. Bytte tempgivaren men då gick tempmätaren i botten o lampan började blinka...
Då tog jag o bytte kylaren till en lite större, spolade rent den först, skruva dit den med nya slangar o så o så satte jag tillbaka den gamla tempgivaren o nu verkar de funka som de ska då tempmätarnålen ligger lite över normaltemp.
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Lör 04 jan 2014 15:32 |
|
Ja om det var enda åtgärden med byte av kylaren till en något större så var det förmodligen för dåligt flöde genom den gamla.
Så håller vi nu tummarna för att det håller i sig nu då...
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Sön 05 jan 2014 16:47 |
|
En sak som slog mej va att när jag skruva ur den gamla tempgivaren så kom de inte nå vatten ur hålet...Sen när jag bytt kylaren o skulle sätta tillbaka den gamla tempgivaren så sprutade de ut vatten där..Kan de ha varit en propp eller nått som gjorde att tempmätaren visade galet?
Hoppas iaf att de funkar som de ska nu. Tack för alla tips o råd de är värt mycke!
|
|
etanol
Sharan VR6 4motion -04 Ort: Tierp |
Sön 05 jan 2014 17:05 |
|
Ja var det så pass kallt och du vet med dig att det var tveksamt lite glykol finns ge en teoretisk möjlighet till ispropp. Annars mer troligt var det fråga om en luftficka om systemet inte var ordentligt avluftat.
Normalt ska det komma bra med kylvatten då denna givare demonteras, så som det gjorde andra gången för dig.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Sön 05 jan 2014 17:57 |
|
Måste varit luftficka då de varit plusgrader då jag mekat, o glykolen är blandad 50/50. så ispropp va de nog inte.
|
|
Petrolhead
Golf 2 GT-85 Ort: Västerås |
Mån 24 feb 2014 19:16 |
|
En liten "update" Har fått ordning på allt med värme nu o bilen funkar kanon tempen, laddning o övrigt smått o gott.
Ska snart ställa på den o njuta av en rolig golfsommar! Tack för alla tips o råd dom har varit välbehövliga o har gjort att jag behållit bilen. Tusen tack!
|
|
Wc3ard
Golf 2 MK2 Ort: Örnsköldsvik |
Fre 05 aug 2022 1:57 |
|
Hej!
Har haft liknande problem som övriga här och löste det genom att skarva med nya slangar och kopparör.
Efter en del detektivarbete vågar jag mig på en gissning på vad som gör att värmen försvinner när motorn blir varm.
Den plåtaktiga ventilen verkar vara en övertrycksventil, vilket verkar stänga när trycket i systemet blir för högt.
Anledningen att trycket blir för högt när motorn blir varm, är för att termostaten som sitter i under pumpen öppnar upp och släpper på mer flöde och tryck för att motorn ska kunna svalna.... Detta ökar plötsligt flödet och trycket i hela systemet, vilket denna ventil reagerar på och stänger/omriktar flödet...
Det var någon som nämnde att denna ventil var en efterkonstruktion efter att nån tysk fått skållade fötter, vilket jag antar hände eftersom trycket i värmepaketet vart för högt och sprack.
PS.
Detta är bara min gissning på det exakta som händer när värmen försvinner bilen når en viss temperatur, men jag är knappt en amatörmässig hemmamekare så jag kanske är helt ute och cyklar...
|
|