Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 09 jan 2023 13:40 |
|
1. Vi körde Saab:en.
2. Motorn stannade plötsligt.
3. Vi rullade till sidan.
4. Motorn kunde inte återstartas - men det lät som om att motorn "gick runt".
5. Följande kontrollampor slutade inte att lysa när nyckeln vreds till tändning:
a. Oljetryck (symbol: oljekannan, röd färg)
b. Batteri-laddning (symbol: batteri, röd färg)
c. Triangel med utropstecken (röd färg)
6. Bilen bogserades hem.
7. Batteriet laddades under natten.
8. Följande kontroller gjordes:
a. Säkringar - samtliga var OK.
b. Oljenivå - oljenivån var OK.
c. Drivrem (för generator, kylväskepump, A/C, servo et. c.) - tycktes vara både intakt och spänd.
9. Efter att batteriet laddats, gjordes ett försök att starta motorn men det misslyckades. Också denna gång gick motorn runt.
Fel-orsak:
1. Kan överdrivet mycket fukt i bränsletanken orsaka denna typ av motorstopp?
2. Kan en slirande drivrem vara orsaken?
3. Kan tändstiften vara slut?
4. Bränslepumpen?
5. Är generatorn slut?
6. Oljepumpen? Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Mån 09 jan 2023 17:25 |
|
Vad är det för Saab? Är det en 9-5 eller liknande så kan det vara tändkassetten, Ett väldigt vanligt fel som Saab har.
Luktar det bränd sportmössa ifrån den så är elektroniken i den bränd.
Brorsan råkade ut för det när han hade Saab 9-5, Den dog under färd precis som din Saab. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Mån 09 jan 2023 17:30 |
|
Tändkassetten är den röda på bilden, Det finns röd och svart, det är skillnad på dom så du vet.
You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 09 jan 2023 18:40 |
|
Jon@s skrev: | Vad är det för Saab? Är det en 9-5 eller liknande så kan det vara tändkassetten, Ett väldigt vanligt fel som Saab har.
Luktar det bränd sportmössa ifrån den så är elektroniken i den bränd.
Brorsan råkade ut för det när han hade Saab 9-5, Den dog under färd precis som din Saab. |
Hej, och tack för ditt snara svar och lättfattliga pedagogik.
Modellen i fråga är en 9-5 Aero Sedan 2002, ecopower 2.3 liter turbo.
Tändkassetten är svart till färgen.
Brukar kontrollamporna, jag räknade upp, lysa?
Jag har inte lagt märke till någon speciell arom från motorn. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa |
Mån 09 jan 2023 19:00 |
|
Man känner inte doften när man öppnar huven, Men håller man näsan väldigt nära Tändkassetten och det luktar bränd elektronik, då är det den. (lossas med 4 skruvar)
Kan inte svara på det där med kontrollamporna tyvärr. You can drink my beer, but you can never take the last one
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Mån 09 jan 2023 19:38 |
|
Jon@s skrev: | Man känner inte doften när man öppnar huven, Men håller man näsan väldigt nära Tändkassetten och det luktar bränd elektronik, då är det den. (lossas med 4 skruvar)
Kan inte svara på det där med kontrollamporna tyvärr. |
Ok, tack för hjälpen!
Kom att tänka på att de lamporna jag räknade upp, troligtvis släcks när motorns startats. Men inte säker... Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|
Fålkswagen Gålf säx
Golf 6 1.6 TDI 2011 Ort: Göteborg |
Lör 21 jan 2023 20:38 |
|
Jon@s skrev: | Man känner inte doften när man öppnar huven, Men håller man näsan väldigt nära Tändkassetten och det luktar bränd elektronik, då är det den. (lossas med 4 skruvar)
Kan inte svara på det där med kontrollamporna tyvärr. |
Verkar som om att bränslepumpen varit defekt. Golf 6 2011 1.6 TDI 105PS (CAYC) 5-växlad manuell låda (LUB) 14 000 mil
|
|