Jag har sökt runt efter svar - men utan resultat - så jag ställer frågan här, istället:
Jag undrar om en bil med sprucken framruta, teoretiskt sett (under vissa omständigheter), kan godkänns vid kontrollbesiktning?
Hur stor del av rutan måste vara hel och vilken del av rutan måste vara hel?
Vad jag har fått lära mej så ska man kunna hålla ett A4-papper mot rattens ovankant och i det området så får det inte finnas sprickor, liggande har jag för mej.
Vad jag har fått lära mej så ska man kunna hålla ett A4-papper mot rattens ovankant och i det området så får det inte finnas sprickor, liggande har jag för mej.
Du har nog rätt.
Bilglasverkstaden hävdade att min ruta inte skulle godkännas vid kontrollbesiktning.
Se bilder nedan.
Bild 1.
Här syns sprickan och stenskott-skadan vilken orsakade sprickan:
Bild 2.
Annan vinkel:
Bild 3.
Här syns sprickan utifrån. Notera den stora stenskott-skadan under sprickan:
Rutan är numera utbytt och bilen godkänd vid kontrollbesiktning.