Forum - Volkswagen Polo - Airbaglampa lyser pga trasig sensor i höger framstol Polo 02

Bennya
Polo 4 1,2 Ort: Stenungsund
Fre 14 apr 2023 16:53 Svara med citat
Jag har ett problem som gjort mig nästan skogstokig. Airbaglampan lyser och jag får en felkod på krocksensorn i höger framstol. Jag har bytt sensorer med varandra och då flyttat problemet till den andra stolen. Man anar då att det faktiskt är sensorn som är kass. Nu börjar det bli riktigt jobbigt! Jag har fått tag på, inte bara en utan fyra sensorer men felet kvarstår! Sensorerna är testade i ifos en lite nyare Polo, tror det är en 04 min är en 02, men alla nummer på sensorerna stämmer och inga gav en lysande Airbaglampa. Är det någon som har en susning om vad detta kan bero på? Jag vill gärna få det att funka, alternativet är ju att göra ett fyrkantigt paket av bilen tyvärr.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 16 apr 2023 21:59 Svara med citat
Bennya skrev:
Jag har ett problem som gjort mig nästan skogstokig. Airbaglampan lyser och jag får en felkod på krocksensorn i höger framstol. Jag har bytt sensorer med varandra och då flyttat problemet till den andra stolen. Man anar då att det faktiskt är sensorn som är kass. Nu börjar det bli riktigt jobbigt! Jag har fått tag på, inte bara en utan fyra sensorer men felet kvarstår! Sensorerna är testade i ifos en lite nyare Polo, tror det är en 04 min är en 02, men alla nummer på sensorerna stämmer och inga gav en lysande Airbaglampa. Är det någon som har en susning om vad detta kan bero på? Jag vill gärna få det att funka, alternativet är ju att göra ett fyrkantigt paket av bilen tyvärr.

Då har du defekt kablage eller styrbox kvar som felkällor.

Ibland kan det ju finnas minst två fel... Tex kontaktstyckena under stolen. Kanske blivit korrision så ett stift i både hane/hona är dåliga. När du flyttar sensorn så flyttar du med felet då kontaktstycket kanske inte ger kontakt på ett stift.
Och när du kopplar in en annan enhet på höger sida så är motsvarande stift i bilens härva dåligt och det inte blir kontakt.
Bennya
Polo 4 1,2 Ort: Stenungsund
Mån 17 apr 2023 19:53 Svara med citat
Kul med respons, tack för det! Jag har haft inne bilen på verkstad för att kolla kablaget och dom hittade inget fel. Jag var nog lite otydlig gällande flytteriet av sensorn. När jag flyttade den fungerande sensorn till passagerarsidan (ursprungsfelet) så fick jag felkod på förarstolen. Kan styrboxen strula till det för mina andra fungerande sensorer som jag köpt? Jag får ju inga felkoder på den fungerande sensorn som satt i bilen från början,