Forum - Golf 7 (13-19) - Byta HID/Xenon lampa golf VII

sos
Passat 4 tdi Ort: Kiruna
Ons 26 jul 2023 7:50 Svara med citat
Gjorda av guld?! var in på VW och de ska ha nästan 2500kr för lampan (D3S), Biltema tar 399kr, Autodoc 1000kr för Osram med 4 års garanti. Vad har ni för erfarenheter av olika lampor och hur de håller? (ett h-vete att byta)
-VW original, är det Osram xenarc classic eller deras xenarc original 66340
-Biltema 399kr
-Autodocs Ridex 459kr
-Något annat fabrikat?
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Ons 26 jul 2023 10:16 Svara med citat
Jag har Osram Night breaker. Mycket klart vitt /blått ljus. Bad VW byta dem vid ett service. Jeg hade dem själv med... Det tog dom 2000 Danska kronor för. Hela kofångaren ska av! Har sett på YouTube att man själv kan göra det utan att ta av kofångaren men det var bökigt som attan!

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Ons 26 jul 2023 14:51 Svara med citat
Inget svar, bara lite utlopp för frustration:
Konstruktörer och verkstäder verkar vara i samarbete för att det ska bli så dyrt som möjligt för bilägaren.
Montera av kofångaren för att byta en lampa? En sådan bil skulle alla vägra köpa tills konstruktionen ändras.
Skulle någon acceptera att montera ner hela taket för att byta en taklampa i huset eller lägenheten? Självklart inte.
olle54
Golf 7 Sportkombi 1.4 TSI Ort: Karlshamn
Ons 26 jul 2023 17:20 Svara med citat
Osram Night Breaker är väl en vanlig H7 lampa som i tester inte presterar bättra än någon annan liknande lampa. Har en Golf 7 själv. Hat iofs ännu inte bytt någon lampa ännu men har kikat lite för att vara förberedd när den dagen kommer. Det bör gå att byta från motorrummet. Trångt men möjligt. Det finns även förslag på att ta bort innerskärmen i hjulhusen och gå den vägen men att plocka bort stötfångaren har jag aldrig sett eller hört om fram tills nu. Kan du länka till det på YouTube?

Här är två olika förslag. Och det är vanliga lampor det gäller.

Har en Golf Sportkombi 1.4 TSI Multifuel 2017 (tillverkad 08/2016)
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 26 jul 2023 20:04 Svara med citat
olle54 skrev:
Osram Night Breaker är väl en vanlig H7 lampa som i tester inte presterar bättra än någon annan liknande lampa. Har en Golf 7 själv. Hat iofs ännu inte bytt någon lampa ännu men har kikat lite för att vara förberedd när den dagen kommer. Det bör gå att byta från motorrummet. Trångt men möjligt. Det finns även förslag på att ta bort innerskärmen i hjulhusen och gå den vägen men att plocka bort stötfångaren har jag aldrig sett eller hört om fram tills nu. Kan du länka till det på YouTube?

Här är två olika förslag. Och det är vanliga lampor det gäller.

Osram Night Breaker är en godkänd LED-lampa.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 27 jul 2023 0:29 Svara med citat
maxmsm skrev:
Osram Night Breaker är en godkänd LED-lampa.

Men det är även en H7 halogenlampa.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tor 27 jul 2023 8:08 Svara med citat
candyweiss skrev:
Men det är även en H7 halogenlampa.

Tack för bra info, då måste jag vara vaken när jag beställer så jag får LED.
Jag gjorde en koll nu och Nightbreaker fanns som halogen, laser(med glödtråd??) och som LED.
Jag läste någonstans att just nu så var det Osram och Philips som hade LED-lampor som var godkända att användas i trafik.
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Tor 27 jul 2023 15:20 Svara med citat
olle54 skrev:
Kan du länka till det på YouTube?

https://youtu.be/oxJJKi5N7CY
VW sade de hade tagit bort kofångaren. Jag såg det inte själv. Anxious
Mina är Xenon D2 lampor och dom kommer inte ut ur lykt huset om man gör som i din första video. Kanske om man gör som i video 2. I den video jag länkar till, är det nästan så att han tar bort kofångaren... Smile Bara några skruvar till så ramlade den nog av. Boo hoo!

PS. Osram Night Breaker är också en godkänd XENON-lampa.

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --