Forum - Andra Volkswagen-modeller - Köpråd, t5 eller laga min befintliga t4 2,5 tdi

Lasselasse
Tiguan 2,0TDI Ort: Göteborg
Sön 30 jul 2023 16:43 Svara med citat
Hej tänkte kolla efter lite råd och dåd!?
Jag har idag en t4 2,5 2002 som gått drygt 40 tusen mil. Kamremen till dieselpumpen har gått av så den skall lagas. I samma veva byts såklart vattenpump och allt övrigt där.

MEN det är en hel del övrigt som nu också måste bytas så som drivaxlar bromsok fram, spindelleder styrstag mm dvs ganska mycket.

Vad skulle ni göra och varför ? Jag funderar på att köpa en t5 automat av den modellen som varken har kamrem eller kedja, kallas det radmotor? Är den bra ? Erfarenheter ?
Den behöver dock också byta drivaxlar på minst ena sidan. Den har gått runt 30 tusen mil.

Jag gillar t4 för den är jäkligt pålitlig dock.

Övrigt så drar jag en hel del släp runt 1500-2000kg.

Tack så länge.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 30 jul 2023 17:56 Svara med citat
Har inget svar på din fråga. Tycker bara det var intressant med en diesel från VW utan kedja eller kamrem. Visste inte att det fanns.
Lasselasse
Tiguan 2,0TDI Ort: Göteborg
Sön 30 jul 2023 18:14 Svara med citat
Ne inte jag heller när jag började leta men om jag förstod det rätt så var det mer likt en lastbilsmotor med kuggdrift. Fanns under ett par år. Men hade varit intressant med lite tips och erfarenhet av dem som haft en.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 30 jul 2023 19:28 Svara med citat
Lasselasse skrev:
Ne inte jag heller när jag började leta men om jag förstod det rätt så var det mer likt en lastbilsmotor med kuggdrift. Fanns under ett par år. Men hade varit intressant med lite tips och erfarenhet av dem som haft en.

Vet du vilka årsmodeller som hade denna motorn?