Feguje
Passat 8 GTS -18 Ort: Halmstad |
Sön 23 apr 2023 13:48 |
|
Hej!
Var och provkörde en bil hos en bilhandlare igår. En Passat Alltrack 2.0 GTS, som gått ca 9000 mil.
Bilen kändes väldigt bra och skön comfort. Men efter att ha låtit bilen bli varm ville jag känna på gaspådraget och bilen högg tillbaka och gick in i limp-mode samt att EPC-lampan började lysa.
Körde åt sidan och startade om bilen och lampan släcktes, lite orolig som man var vände jag tillbaka till bilfirman, och bilen gick hur fint som helst på tillbakavägen, påtalade problemet för bilhandlaren, han påstod att det kunde vara för att bilen stått stilla ett ganska bra tag och att den behövde ut och köras ordentligt och att jag inte skulle vara orolig.
Men tycker det känns konstigt att en bil inte kan stå stilla i 2 veckor utan att det problemet ska behöva komma på en relativt ny bil. Den besiktigades för någon dag sedan och gick igenom besiktningen.
Gillade bilen i övrigt väldigt mycket men vill inte lägga 260.000+ på en bil som kanske har ett fel i systemet som kanske kostar mig mer pengar.
Jag har aldrig haft en Volkswagen eller en bil med EPC förut, så är väldigt dåligt kunnig inom området kring just det. Är det något jag bör vara orolig för vid en eventuell affär? Kan jag kräva en felsökning m.m. innan köp?
Tack på förhand!
|
|
Nicke78
Passat 8 Alltrack 2,0 TDI-16 Ort: Upplands-Bro |
Mån 11 sep 2023 21:59 |
|
Hej
Va sjukt fick samma fel på min passat alltrack 2016 efter jag kört in bsr steg 1, bilen hugger till och lampa tändes. Har hänt flertalet ggr följande dagar till jag återställde till original dvs tog bort bsr-trimmet. Känns som den inte orkar hålla kvar i kopplingen eller om den misständer. Nu sedan dess är bilen som vanligt. Hade trimmet i ca 1v bara och nu vågar jag inte stoppa i det igen.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|