Forum - Andra Volkswagen-modeller - Startproblem Jetta -12

maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Sön 01 okt 2023 22:52 Svara med citat
För att det kanske blir lättare att förstå så tar jag hela dagen, ganska mycket text men med alla start/stopp och händelser så att inget ska vara oklart.

Jag kör från hemmet ca 2km för att hämta ett lånat släp, stänger av motorn, kopplar på släpet kör ca 2 km hem för att hämta sambon,

stänger av motorn medan jag väntar, kör ca 8km till en grannby för att handla lite, stänger av motorn, kör hem, stänger av motorn,

tömmer släpet, kör ca 2km tillbaka dit där jag hämtade släpet, stänger av motorn, lastar släpet och river ut lite mer av ett kök som lastas i släpet, kör ca 23km till soptippen, slänger skräp vid 3 stationer, stänger motorn vid varje stopp,

kör ca 2km till macken, stänger av motorn och tankar fullt, kör ca 16km till min arbetsplats för att lämna tillbaka det lånade släpet, stänger motorn när jag kliver ut för att låsa upp grinden, kör in, stänger av motorn kopplar loss släpet, motorn startar inte när jag ska köra hem, går in och tar nycklarna till en firmabil och startar Jettan med kablar,

kör ca 33km hem för att hämta en laddare, stannar bilen drar handbromsen, lägger ur växeln för att låta motorn vara igång medan jag hämtar laddaren, när jag lägger ur växeln och släpper upp kopplingen dör motorn pga start/stopp är aktiverat.

Nu står bilen på laddning med en 10A Ctec laddare på recovery läget.

Min gissning är att det är batteriet som packat ihop men varför ingen varning och varför slog start/stopp av motorn om batteriet har en låg laddningsnivå?


Senast ändrad Mån 02 okt 2023 19:21, ändrad totalt 1 gång
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 02 okt 2023 1:09 Svara med citat
maxmsm skrev:
För att det kanske blir lättare att förstå så tar jag hela dagen, ganska mycket text men med alla start/stopp och händelser så att inget ska vara oklart.

Jag kör från hemmet ca 2km för att hämta ett lånat släp, stänger av motorn, kopplar på släpet kör ca 2 km hem för att hämta sambon,
stänger av motorn medan jag väntar, kör ca 8km till en grannby för att handla lite, stänger av motorn, kör hem, stänger av motorn ,
tömmer släpet, kör ca 2km tillbaka dit där jag hämtade släpet, stänger av motorn, lastar släpet och river ut lite mer av ett kök som lastas i släpet, kör ca 23km till soptippen, slänger skräp vid 3 stationer, stänger motorn vid varje stopp,
kör ca 2km till macken, stänger av motorn och tankar fullt, kör ca 16km till min arbetsplats för att lämna tillbaka det lånade släpet, stänger motorn när jag kliver ut för att låsa upp grinden, kör in, stänger av motorn kopplar loss släpet, motorn startar inte när jag ska köra hem, går in och tar nycklarna till en firmabil och startar Jettan med kablar,
kör ca 33km hem för att hämta en laddare, stannar bilen drar handbromsen, lägger ur växeln för att låta motorn vara igång medan jag hämtar laddaren, när jag lägger ur växeln och släpper upp kopplingen dör motorn pga start/stopp är aktiverat.

Nu står bilen på laddning med en 10A Ctec laddare på recovery läget.

Min gissning är att det är batteriet som packat ihop men varför ingen varning och varför slog start/stopp av motorn om batteriet har en låg laddningsnivå?


Klarar bara läsa första raderna.

Använd radbyten och tomma rader mellan stycken så det går att läsa texten.

Vad får du för info vid koll av felkoder?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 02 okt 2023 19:25 Svara med citat
Justerat första inlägget.

Jag har inte provat att läsa av några felkoder då inga har aviserats av systemet, jag lägger felkodsläsaren i bilen idag och ska kolla imorgon.

Efter arbetet idag så hade bilen stått på laddning ca 24 timmar och det bara klickade när jag vred runt nyckeln så evt byta batteri mellan Jetta och Passat och testa i helgen
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 02 okt 2023 23:31 Svara med citat
maxmsm skrev:
För att det kanske blir lättare att förstå så tar jag hela dagen, ganska mycket text men med alla start/stopp och händelser så att inget ska vara oklart.

Jag kör från hemmet ca 2km för att hämta ett lånat släp, stänger av motorn, kopplar på släpet kör ca 2 km hem för att hämta sambon,

stänger av motorn medan jag väntar, kör ca 8km till en grannby för att handla lite, stänger av motorn, kör hem, stänger av motorn,

tömmer släpet, kör ca 2km tillbaka dit där jag hämtade släpet, stänger av motorn, lastar släpet och river ut lite mer av ett kök som lastas i släpet, kör ca 23km till soptippen, slänger skräp vid 3 stationer, stänger motorn vid varje stopp,

kör ca 2km till macken, stänger av motorn och tankar fullt, kör ca 16km till min arbetsplats för att lämna tillbaka det lånade släpet, stänger motorn när jag kliver ut för att låsa upp grinden, kör in, stänger av motorn kopplar loss släpet, motorn startar inte när jag ska köra hem, går in och tar nycklarna till en firmabil och startar Jettan med kablar,

kör ca 33km hem för att hämta en laddare, stannar bilen drar handbromsen, lägger ur växeln för att låta motorn vara igång medan jag hämtar laddaren, när jag lägger ur växeln och släpper upp kopplingen dör motorn pga start/stopp är aktiverat.

Nu står bilen på laddning med en 10A Ctec laddare på recovery läget.

Min gissning är att det är batteriet som packat ihop men varför ingen varning och varför slog start/stopp av motorn om batteriet har en låg laddningsnivå?


Ett problem med just dåligt batteri är HUR batteriet är dåligt. Om en cell kraschat så kommer batteriet verka ta laddning, vid eventuell spänningsmätning så visar batteriet bra, MEN vid belastning av tex startmotor så blir det kanske 5-6 Volt ur batteriet.

Om du har en bil med start/stopp system och batteriet är äldre än 4 år, BYT. Om du inte har ovanliga körmönster och åker mycket långkörningar så är 4 år en bra livslängd för ett vanligt batteri.
Ett original batteri håller oftast kanske 2 år längre än eftermarknadsbatteriet, avspeglar sig i att återförsäljaren tar mer betalt än dyronomen, meka etc för ibland vad som kan upplevas som likadant batteri.

Har du möjlighet att 8-12 timmar en gång varannan/ var tredje vecka sätta batteriet på underhållsladdning kan du säkert dubbla antalet år batteriet håller.
Många modernare laddare har ju möjlighet att koppla kablage direkt på batteriets poler, med snabbkontakt under huven eller bakluckan när du vill underhållsladda.

Bök och stök, lite javisst men mot vad man kan tjäna ekonomiskt kan det för en del vara värt det Very Happy
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Tis 03 okt 2023 21:10 Svara med citat
r o l l e skrev:
Ett problem med just dåligt batteri är HUR batteriet är dåligt. Om en cell kraschat så kommer batteriet verka ta laddning, vid eventuell spänningsmätning så visar batteriet bra, MEN vid belastning av tex startmotor så blir det kanske 5-6 Volt ur batteriet.

Om du har en bil med start/stopp system och batteriet är äldre än 4 år, BYT. Om du inte har ovanliga körmönster och åker mycket långkörningar så är 4 år en bra livslängd för ett vanligt batteri.
Ett original batteri håller oftast kanske 2 år längre än eftermarknadsbatteriet, avspeglar sig i att återförsäljaren tar mer betalt än dyronomen, meka etc för ibland vad som kan upplevas som likadant batteri.

Har du möjlighet att 8-12 timmar en gång varannan/ var tredje vecka sätta batteriet på underhållsladdning kan du säkert dubbla antalet år batteriet håller.
Många modernare laddare har ju möjlighet att koppla kablage direkt på batteriets poler, med snabbkontakt under huven eller bakluckan när du vill underhållsladda.

Bök och stök, lite javisst men mot vad man kan tjäna ekonomiskt kan det för en del vara värt det Very Happy


Jag kom tyvärr inte hem från jobbet förrän 18:30 så ingen avläsning idag, tur att vi har 3 bilar.

Jag skulle inte bli förvånad om batteriet som sitter i är original, jag har haft den i drygt 4 år och de flesta vintrar så har den stått på laddning med en Ctec laddare med recovery läge.
Passaten vi har är en -13 och har original batteriet fortfarande, samma där med laddningen.
Samtliga våra bilar har snabbkoppling till Ctec-laddare men de brukar dagligen normalt köras 25-35 km enkelväg till arbetet.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Ons 04 okt 2023 22:47 Svara med citat
Inga felkoder alls enligt avläsning.
Testar att byta batteri mellan Passat och Jetta i helgen.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 07 okt 2023 12:57 Svara med citat
Batteriet som sitter i Jettan har beteckningen 7P0 915 105 E, hur vet jag att detta nummer är korrekt?
Det ska tydligen vara ett OEM nummer.