Forum - Volkswagen Passat - Montera dragkrok - elen

flypassat
Passat 6 Ort: Vänersborg
Ons 11 okt 2023 23:12 Svara med citat
Funderar på att montera dragkrok på bilen, är väl lite fundersam med inkoppling av elen..
har kollat lite på beg dragkrokar på bildelsbasen och ser att det finns kontakter men det verkar även vara avkapade ledningar vilket jag uppfattar som att det inte bara är att plugga in.. finns det fördraget i kabelmattan kontakter, även för min som inte hade drag från fabrik ?
sökte lite på nätet och förstår att man måste programmera in det i bilen också.. (canbus)

någon som har monterat eller har något tips ?

(passat kombi -10)
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 12 okt 2023 1:52 Svara med citat
flypassat skrev:
Funderar på att montera dragkrok på bilen, är väl lite fundersam med inkoppling av elen..
har kollat lite på beg dragkrokar på bildelsbasen och ser att det finns kontakter men det verkar även vara avkapade ledningar vilket jag uppfattar som att det inte bara är att plugga in.. finns det fördraget i kabelmattan kontakter, även för min som inte hade drag från fabrik ?
sökte lite på nätet och förstår att man måste programmera in det i bilen också.. (canbus)

någon som har monterat eller har något tips ?

(passat kombi -10)

Om du inte har paket 'förberett för dragkrok eller dragkrok' så är inte elen förberedd.

Du får typ dra en strömming från säkringsboxen bak till en dosa, sedan lite mer kopplande och koda in dragkrok.

Även om du köper en begagnad krok, köp en komplett ny elsats med anvisningar för din bil Thumbs up
flypassat
Tor 12 okt 2023 13:26 Svara med citat
Okey.. tack för tipset.. ska kolla lite på elsats till min bil..
/Robban
flypassat
Tor 12 okt 2023 13:52 Svara med citat
Det finns de kabelsatser som även har med sig en liten box som du pluggar in.. är det den satsen man ska välja.. vad har den för uppgift, då de andra satserna inte har den.. förgrenar den bara eller har det med att den "synkar" med inprogrammeringen ?
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 12 okt 2023 16:56 Svara med citat
En länk hade underlättat för att kunna svara på frågan.
flypassat
Tor 12 okt 2023 18:48 Svara med citat
Https://www.trodo.se/kabelsats-slapvagn-steinhof-stsmp-4pe
flypassat
Tor 12 okt 2023 19:01 Svara med citat
Tillhörande dragkrok:

https://www.trodo.se/dragkrok-steinhof-stv140-vw-passat
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 13 okt 2023 1:53 Svara med citat
flypassat skrev:
Det finns de kabelsatser som även har med sig en liten box som du pluggar in.. är det den satsen man ska välja.. vad har den för uppgift, då de andra satserna inte har den.. förgrenar den bara eller har det med att den "synkar" med inprogrammeringen ?

Du kan göra en traditionell fulkoppling och bara skarva in dig på kablar i baklyse etc, dock stor chans att du får lampvarning och eventuellt stängs lyse av då bilen känner överbelastning bla bla.
Vissa enklare kabelsatser kompenserar detta med reläer, men inte alltid det fungerar bra.

En bra sats med rätt box kommer du få indikering i instrumentet att släpet blinkar etc, stabilare funktion etc.

Men ska du två gånger om året mitt på dagen köra till återvinningscentralen med löv och kvistar kan du säkert chansa helt utan kabelsats/belysning.

Vad jag vet är det inte krav eller test på kontakt för anslutning till släpvagn vid besiktning Very Happy
flypassat
Fre 13 okt 2023 2:12 Svara med citat
: ) tack för tipset.. ska man göra det, så vill man att det ska se fackmannamässigt gjort.. jag kommer nog isåfall att hoppa över de där strömtjuvskontakterna som dom skickar med.. det finns bra mycket bättre sätt att gå tillväga.. man kan kanske göra så långt man kan, sen får man väl lämna in bilen för det sista.. jag tror att den där boxen är till för just, att den ska kunna hantera kommunikationen rätt för canbus etc.. pratade med trodos chatt och det ska tydligen finnas instruktioner med.. trodo menade på att elsatsen ska passa enligt orginalkatalogen.. behöver drag nu till våren då jag behöver köra en hel del.. jag får fundera lite hur jag ska göra.. får göra lite mer research på nätet..