Forum - Volkswagen Passat - Ingen värme i B3

Redstone
Passat 3 1.8 CL 1992 Ort: Tanum
Fre 03 nov 2023 19:26 Svara med citat
Har precis skaffat en B3 från 1992 med 1,8 bensinmotorn. Det kommer ingen värme till kupén, bara kall luft vid kall och något mindre kall om vredet ställs på varm. Slangarna som går till och från till värmepaketet är varma.
Verkar som värmereglaget inte öppnar spjället (eller vad det nu är på en B3) Var ska jag börja felsöka?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 03 nov 2023 19:31 Svara med citat
Redstone skrev:
Har precis skaffat en B3 från 1992 med 1,8 bensinmotorn. Det kommer ingen värme till kupén, bara kall luft vid kall och något mindre kall om vredet ställs på varm. Slangarna som går till och från till värmepaketet är varma.
Verkar som värmereglaget inte öppnar spjället (eller vad det nu är på en B3) Var ska jag börja felsöka?

En bekant hade detta problemet med sin för några år sedan och det var något som hade lossnat inuti elementet och han tog en chans och bytte plats på in och ut och fick på detta viset igång värmen.
Redstone
Fre 03 nov 2023 19:35 Svara med citat
Bytte plats på slangarna till värmepaketet?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Lör 04 nov 2023 10:00 Svara med citat
Redstone skrev:
Bytte plats på slangarna till värmepaketet?

Ja, in nere och ut uppe.
Det är något som sitter innanför ena anslutningen som lossnar och stryper flödet enligt Mats.
Redstone
Mån 06 nov 2023 11:54 Svara med citat
Det blir byte av värmeväxlare till att börja med. Båda plaströren var så spröda att de gick av när jag skulle skifta plats på slangarna.
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Mån 06 nov 2023 13:11 Svara med citat
Ta loss värmepaketet och spola vatten bakifrån (från utloppet) genom elementet,
Troligen har skräp satt igen rören. maxmsm's tips att byta plats gör att skräpet kan spolas ur värmeväxlaren.
Redstone
Mån 06 nov 2023 13:34 Svara med citat
Som sagt, rören var så spröda att de gick av. Det blir ett nytt värmepaket och jag kör med pluggade slangar så länge.
Stötfångaren
Tis 07 nov 2023 11:49 Svara med citat
Måste du byta värmeväxlaren bara för att rören till den är trasiga?
Redstone
Tis 07 nov 2023 11:51 Svara med citat
Ja
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 07 nov 2023 19:29 Svara med citat
Stötfångaren skrev:
Måste du byta värmeväxlaren bara för att rören till den är trasiga?

Jag tror vi har två stycken i tråden som inte kan läsa och skriva vettigt på svenska, eller försöka förstå.... Ihop med lite kunskap om hur bilar är gjorda.

Det är inte rör och slangar till värmepaketet som är trasiga, det är anslutningarna på värmepaketet som var så sköra så de bryts bort när han försökte demontera slangarna.

Då återstår att försöka limma tillbaka (vilket nog inte håller länge) eller byta själva värmepaketet.
Stötfångaren
Ons 08 nov 2023 15:02 Svara med citat
Rolle, jag förstod att det var vad som hade hänt men ville TS skulle förtydliga för andra som kanske letar svar här. Det är inget fel på min svenska.