Forum - Golf 4 (98-04) - 1,6 SR (AKL) 2001. Problem med piulserande tomgång!

Area295
Golf 2 Memphis 1.8 Ort: Örebro
Sön 28 feb 2021 22:39 Svara med citat
Hej

Jag har ett stort problem med tomgången på en 1,6 SR (AKL) motor och skulle vara tacksam för hjälp!

Ursprungsfelet var att tomgången är obefintlig när bilen vart varm och dog när man släppte på gasen vid t.ex växelbyte eller trafikljus, samt svår att starta igen. Fick nöta på startmotorn och ge mycket gas. Men det problemet försvann efter byte av sprucken insugsslang och spjällhus.

Efter bytet av spjällhus och insugsslang så ökade istället tomgången till ca 1000 rpm vid kallstart och ligger kvar där tills motorn kommer upp i temp, för att sedan börja pulsera mellan 1000 - 1500 rpm. Fick då tipset att byta ut luftmassemätaren vilket jag också gjorde. Men inget vart bättre bilen pulserade fortfarande på tomgången.

Då rev jag ner allt igen dubbelkollade packningar, slangar, klämmor mm och bytte samtidigt ventilen till vevhusventilationen som var full med gult klägg. Men tyvärr ingen förbättring. Så nu är allt utbytt hela vägen från luftfilterboxen till gasspjället.

Blir galen snart!

Är det någon som har varit med om något liknade? Eller har något tips, förslag på vad mer jag kan göra?
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Mån 01 mar 2021 9:18 Svara med citat
Missade att det var en 4 du frågade om.
Classic-vw
Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall
Mån 01 mar 2021 14:44 Svara med citat
Byt vevaxelgivare om du har felkod på den! Smile
Area295
Golf 2 Memphis 1.8 Ort: Örebro
Ons 13 dec 2023 20:14 Svara med citat
Jag löste problemet för ett tag sedan men har glömt bort att uppdatera tråden. Det slutgiltiga felet som fick motorn att pulsera mellan 1000 - 1500 rpm var en trasig tempgivare som satt på kylarslangen.

Efter bytet så gick bilen som den ska igen och går fortfarande både sommar och vinter Regular Smiley
Classic-vw
Golf 4 1.6 16V -01 AUS Ort: Sundsvall
Ons 13 dec 2023 20:30 Svara med citat
Area295 skrev:
Jag löste problemet för ett tag sedan men har glömt bort att uppdatera tråden. Det slutgiltiga felet som fick motorn att pulsera mellan 1000 - 1500 rpm var en trasig tempgivare som satt på kylarslangen.

Efter bytet så gick bilen som den ska igen och går fortfarande både sommar och vinter Regular Smiley


Tack för svar, grattis till lösningen! Very Happy