Airbaglampan lyste i dag. Vänster fram dörr visade felkodsläsaren. Det händer ibland då det varit riktigt kallt. Det var ju 19 minus i morse.
Tänkte ringt besiktningen om tider när jag var i stan men jag lyckade inte släcka airbag lampan.med felkodsläsaren när jag stod på en parkering.
Det var svagt batteri i morse med. Låsen på dörrarna blev helt galna. Fick starta bilen med hjälpstartaren. Batteristartaren hade svag ström så jag laddar både den och bilbatteriet.( man ska nog ha med den in i värmen om den ska hålla ström)
Ibland har bilen blivit knäpp med varningslampor vid kyla eller när det regnat mycket. Jag får värma med kupe'värmaren när batteriet är laddat.
Jag har läst någonstans att någon satt svart tejp över airbagslampan. Jag vet inte om besiktningspersonalen får får riva av tejpen och snoka på lampan? Någon som vet?
Bilen var väldigt igen isad. Hade nog ändå varit pinsamt att besiktiga den. Den har ju inte körts då jag grejat med reparationer.
Tack för svar! Bäst att inte tejpa över lampan då. Jag får felkod 01221 airbag crash sensor driver seat.
Jag Googlade och fick fram filmen: VW 01221 airbag light crash sensor fix på Golf Wagen's sida på Youtube.
Snubben rotar nere vid förardörren ungefär där nedre gångjärn är.. Det går in sladdar i någon kontaktbox i karossen. En orange kabel var öppen i höljet så han lödde hade på skyddstejp. Sen raderade felkoden. Jag får kolla om jag ser nåt där i dörren.
Airbaglampan lyste i dag. Vänster fram dörr visade felkodsläsaren. Det händer ibland då det varit riktigt kallt. Det var ju 19 minus i morse.
Tänkte ringt besiktningen om tider när jag var i stan men jag lyckade inte släcka airbag lampan.med felkodsläsaren när jag stod på en parkering.
Det var svagt batteri i morse med. Låsen på dörrarna blev helt galna. Fick starta bilen med hjälpstartaren. Batteristartaren hade svag ström så jag laddar både den och bilbatteriet.( man ska nog ha med den in i värmen om den ska hålla ström)
Ibland har bilen blivit knäpp med varningslampor vid kyla eller när det regnat mycket. Jag får värma med kupe'värmaren när batteriet är laddat.
Jag har läst någonstans att någon satt svart tejp över airbagslampan. Jag vet inte om besiktningspersonalen får får riva av tejpen och snoka på lampan? Någon som vet?
Bilen var väldigt igen isad. Hade nog ändå varit pinsamt att besiktiga den. Den har ju inte körts då jag grejat med reparationer.
GIVETVIS får du tejpa för airbaglampan på din bil innan besiktning.
Men chansen idag om det är en modernare bil som golf IV eller senare där ALLA bilar har airbag att besiktningsmannen blir lurad för att du har svart tejp är välidigt liten. Men stor chans att du får underkänt då airbag lampa inte lyser när tändningen slås på.
Har kanske har hittat felet. Det går inte att dra åt jordkabel så hårt på batteriet. Det kan vara därför dörrlåsen uppfört sig märkligt på sista tiden och att airbaglampan lyst.
Bilen startades 2 gånger så jag släckte felkoden på airbaglampan. Men den lyste igen. Tredje gången jag skulle starta bilen så startade den inte.. Men batteriet visade 12,11 volt. Då kopplade jag på bilstartaren på batteriet ( startaren heter Noco Booster plus, GB40 1000 A) Då startade bilen och airbaglampan slocknade. Ska kolla i morgon med batteritestaren om den lyser grönt. Sen kolla om jag kan få emellan en tunn mässingsplåt i batteriklämman så det nyper åt bättre. Sen ladda batteriet. Jag vill se om batteriladdarens lampa lyser grönt då jag laddat. Den har inte gjort det senast jag laddat i förra veckan.
Jag har ett svagt minne att det där med att dörrlåsen öppnar och stänger sig själva har hänt för flera år sedan och då var minuskabeln inte riktigt åtdragen Men då tryckte jag ned klämman och drog åt. Den har nog lossat lite igen
då.
18/1 Har sett något som kallas batteri shims man trycker över batteripolen. Är av bly? Mekonomen och Biltema har inget sånt om man söker. Finns på postorder affärer. Fyndiq tar 97 kr. Men längre leveranstid.
Man kan ju undra om det måste vara något av bly? Vet inte om bly och mässing funkar ihop Om man petar ner en mässingsplåt?
Senare: Jag kom att tänka på bly band, Kallas rullsänke då man fiskar. Jag putsade batteripolen .bände isär den. och satte i 2 cm blyrullband. Drog åt stenhårt. Det var dålig ström i batteriet.. Den orkade bara starta 2 gånger. Antingen är batteriladdaren trasig eller så är batteriet dåligt. Jag laddar nu batteriet. Om nu batteriet och laddare funkar. Lilla batteritestaren har jag inte hittat. Kanske ligger i kofferten. Den har ju färgskala så man ser ju om det är rött ,gult eller grönt.
Kväll: Jag laddar med MC laddaren nu. Den visade över 13 volt. Då borde ju batteriet vara bra. En gång fick jag lämna in bilen för det var nåt fel. Jag minns inte symtomen. Men då var det dålig jordning under batterilådan. Verkstaden fick fixa det för jag visste inte vart felet satt då.
Kanske ska prova att jorda med startsladd till något bra ställe. Den var ju lite svår med starten i dag. Jag får leta vidare efter fel. Airbaglampan lyste i dag. Man kan ju undra vart airbagen sitter.. Till vänster om ratten? Ska kolla om jag har ett kvitto vilket år de lagade bilen. När det var jord fel. Om det finns någon minnesanteckning om felet..
19/1 Den lilla billigaste blå mc/bil laddaren /underhållsladdaren från Biltema verkar bra. (nr:37.774) Den visade 14 volt på batteriet. Jag laddade över natten.. Har provat med extra jordkabel. Ska prova att koppla bort + och minus på batteriet. Låta det vara några minuter. Sen skruva på igen. Sen borde jag kolla kontakter under sätet. Om det nu är de 2 muttrarna som ska bort i fram. Sen är det även ett plastlock med en kontakt vänster om sätet. En plopp ska lossas med liten skruvmejsel sen en stjärnskruv, Jag får kolla lite på det.
Eftermiddag; AIRBAG LAMPAN SLOCKNADE!!! Jag lossade de 2 M8 Muttrarna fram nedanför framsätet vid golvet. Drog sätet fram och tillbaka sen kunde man luta det bakåt. Satte en vedträ under så det är fixerat. Sen försökte jag öppna den gula kontakten där under. Jag fatta inte hur man gjorde. Jag ryckte och drog lite i sladdarna. på kontakten. Sen felsökte jag igen med felkodsläsaren.(den dyra modellen från Biltema nr: 15-1367)
Raderade felkoden. Då slocknade airbaglampan. Jag ska dammsuga under sätet.. Sen kolla någon film hur man öppnar kontakten. Jag skulle vilja spraya in WD40 spray där. Om jag ser någon sådan film. Jag stressar inte. Jag kan greja under helgen. Måste nog ha i en bit bly igen på batteriklämman
Jag tog bort batterilådan med och sprayade WD40 på jordningen. in i karossen. Sen ska gummiskyddet petas in fram i dörren där jag letade fel först.
21/1 Jag har startat 5 gånger i dag. Lampan släcker sig som den ska. Men i går tände den sig. Jag hade i WD40 i den gröna kontakten för den gick att ta isär.(den som är inte den gula kontakten under sätet) Den gula fick jag inte isär. Jag hade på mer WD40 spray så det skulle krypa in längst sladdarna Sen tog jag bort felkod 01221. Jag kollade efter felkod i dag. Finns inga står det på felkodsläsaren. Igår stod det en mindre text under felkoden179G Snubben på Youtube, Golf Wagen, airbag crash sensor fix pratar om short circuit. Vilket betyder kortslutning enligt AI.? Jag vet inte om det betyder att sladd är av med.
Jag får väl skruva fast stolen och åka en sväng. Se vad som händer. Åkte några mil. Gjorde några ärenden. Stängde av bilen 6 gånger. Airbaglampan slocknar som den ska.
22/1 Bilen klarade besiktningen.