Forum - Golf 6 (09-13) - Golf 1.4 TSI med ny motor Felkod P0321

Felixb
Golf 6 1.4 TSI -09 Ort: Falköping
Tis 03 jul 2018 18:03 Svara med citat
Hej,
Blir mitt första inlägg på denna trevliga sida.

Jag har precis bytt motor på min Golf 1.4 TSI -09
Köpt en nyrenoverad motor.
Nu när den är klar så får man köra på startmotorn väldigt länge innan den går igång, Sen går den inget vidare alls heller.
Jag får felkod P0321 som indikerar något galet med signalen från impulsgivaren till vevaxeln.
Till saken hör att jag noterade en skillnad på kuggkransen som impulsgivaren läser mot på den nya och gamla motorn.
På den gamla motorn så ligger impulsgivaren nästan helt mot givarkransen, medans på den nya motorn så är det ett glapp på 5-8 mm ca.
Pratade med motorrenoveraren om detta innan jag satte ihop, Men det skulle inte vara några problem enligt dom. Dom hade renoverat många likadana motorer utan att det vart några problem.
Så jag monterade ihop det ändå.

Är det någon som har koll på om detta problem kan vara för att avståndet mellan impulsgivare och givarkrans är för stort. ??

Skickar med bilder på nya och gamla motorn, Dock sitter impulsgivaren endast på den nya, men det syns hur den hade hamnat på den gamla.

Hoppas på svar. tack på förhand.

MVH Fellix

Bild
Bild
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 03 jul 2018 20:26 Svara med citat
är det en billig piratdel från China ?

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Felixb
Tis 03 jul 2018 20:28 Svara med citat
a128 skrev:
är det en billig piratdel från China ?

Ingen aning. Jag har köpt motorn som ett renoverat longblock

Mvh Felix
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 03 jul 2018 20:49 Svara med citat
Jag menar aluminiumdelen som givaren är faskruvad i, det står china på den

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Felixb
Tis 03 jul 2018 21:18 Svara med citat
a128 skrev:
Jag menar aluminiumdelen som givaren är faskruvad i, det står china på den

Ja, det förstod jag, men jag menade att den satt ju på motorn när den kom, borde vara så att det ska vara ett annat impulsdrev ihop med den alu-delen isf.
Willy
Golf 5 TSI GT sport -08 Ort: Stockholm
Mån 02 okt 2023 21:54 Svara med citat
Hej , Undrar om det Felixb löste problemet , har renoverat motorn och har samma problem . Startar efter 5-6 sekunder, EPC lampan lyser , biler går bra up till 4000 varv . Komp 13bar på alla cylindrar och motorn är synkad vid TDC. Felkod P0321 Circ / range performance. Har bytt packboxen till vexaxeln 2 ggr ( ej orinal ) men problemet kvarstår.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 05 feb 2024 12:10 Svara med citat
Det är väldigt viktigt att packboxen till vevaxelgivaren monteras rätt.
Annars kan detta problemet uppstå.
Den måste sitta exakt rätt. Är det lite off så blir de tok!

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Willy
Golf 5 TSI GT sport -08 Ort: Stockholm
Lör 02 mar 2024 15:06 Svara med citat
Skall göra ett nytt försök med original packbox . Använder T10134 för installation, får se till att det är exakt 0,5 mm gap mellan sensor ring och hölje.