Forum - Golf 6 (09-13) - Nollställa färddatorn

henrik4545
Golf 6 1,6 TDI 105 BMT Ort: Älmhult
Mån 12 feb 2024 8:00 Svara med citat
Hej på er!
Min pärla har alltid nollställt bränsleförbrukning o hur långt man kört från start osv varje gång bilen startats kall.
Nu gör den inte de längre, utan den visar de den hamnade på under förra körningen så jag måste nolla för hand för att få dagens siffror.
Har varit med om att den glömt o nolla själv ett antal gånger, men är man bara noga med att göra varje gång innan man startar så har den kommit igång av sig själv o börjat göra de igen efter nån vecka.
Försöker likadant nu men nu har jag inte fått den o göra de trots att jag hållt på nån månad kanske mer.

Nån som vet hur man gör för att få den o göra de själv igen?

//henrik
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Mån 12 feb 2024 9:51 Svara med citat
Vad säger felkoderna? Det är en viktig ledtråd till vad felet kan vara.
Har du ingen felkodsläsare så låna av någon som har eller köp en egen på Biltema. Kostar några hundra.
henrik4545
Fre 16 feb 2024 7:52 Svara med citat
Okej, har ingen felkodsläsare, kanske man borde skaffa. Visar en felkodsläsare en sån här liten simpel grej? har ju ingen betydelse för bilens funktion.
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 16 feb 2024 8:49 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Okej, har ingen felkodsläsare, kanske man borde skaffa. Visar en felkodsläsare en sån här liten simpel grej? har ju ingen betydelse för bilens funktion.

Det känns tveksamt att man kan se eventuella brister i färddatorn men det är bara att prova, jag köpte en på Biltema för några år sedan som jag har hittat några fel med och kunnat släcka, det finns även varianter på nätet som kommunicerar med din mobil som kanske är bättre.
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Sön 25 feb 2024 1:00 Svara med citat
henrik4545 skrev:
Hej på er!
Min pärla har alltid nollställt bränsleförbrukning o hur långt man kört från start osv varje gång bilen startats kall.
Nu gör den inte de längre, utan den visar de den hamnade på under förra körningen så jag måste nolla för hand för att få dagens siffror.
Har varit med om att den glömt o nolla själv ett antal gånger, men är man bara noga med att göra varje gång innan man startar så har den kommit igång av sig själv o börjat göra de igen efter nån vecka.
Försöker likadant nu men nu har jag inte fått den o göra de trots att jag hållt på nån månad kanske mer.

Nån som vet hur man gör för att få den o göra de själv igen?

//henrik

Du har inte bara råkat fått färddatorn i "läge 2" som visar långtidsförbrukningen?
Brukar finnas en knapp som gör att du kan skifta mellan läge 1 och läge 2.
Läge 1 är nutid, dvs från att du startade bilen på morgonen tills du kört en sträcka.
Står bilen i typ 2 timmar så nollas läge 1 och du börjar om..

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm
Sön 25 feb 2024 11:06 Svara med citat
golf666 skrev:
Du har inte bara råkat fått färddatorn i "läge 2" som visar långtidsförbrukningen?
Läge 1 är nutid, dvs från att du startade bilen på morgonen tills du kört en sträcka.

Bra svar. Verkar rimligt. Thumbs up
henrik4545
Sön 10 mar 2024 21:59 Svara med citat
golf666 skrev:

Det låter som det skulle kunna vara de, det visas faktiskt en liten "2a" uppe i hörnet. Jag tror du löst mitt problem, ska prova imorgon när jag ska åka.
Tusen tack!!
Litet problem men ganska irriterande....