Forum - Volkswagen Passat - Bagagelucka går inte att öppna

Gts2015
Passat 8 GTS 4M Ort: Järfälla
Sön 01 nov 2020 22:07 Svara med citat
Min bagagelucka går inte att öppna på min Passat, B8 -15. Jag hör hur låsmekanismen låter när jag försöker öppna men den går inte upp. Jag har provat att öppna med knappen i sidodörren och på fjärrkontrollen men det är ingen skillnad. (Jag har inte elektrisk öppning) Nån som har nåt tips?
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Mån 02 nov 2020 0:22 Svara med citat
Antagligen låskistan som gett upp. Kryp in i bagaget o prova öppna den inifrån!

Hur låter låskistan när du trycker på knappen? Låter den typ brrrrrrrrr?

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
Gts2015
Passat 8 GTS 4M Ort: Järfälla
Mån 02 nov 2020 17:58 Svara med citat
Tack för snabbt svar!
Ljudet ifrån låskistan är normalt och precis som tidigare, enda skillnaden är att den inte låser upp!
I instruktionsboken finns det en instruktion om hur man nödöppnar bagageluckan:
"1, Öppna varningstriangelns hållare och ta ur varningstriangeln.
2, Stick in pekfingret i hålet under varningstriangeln och haka loss spärren.
3, Tryck spärren åt sidan. Bakluckan låses upp."
Tyvärr inga bilder i instruktionsboken, men jag har tagit några själv, se nedan.

Jag förstår inte "haka loss spärren" i punkt 2?
Punkt 3:Den vita plastdetaljen går att trycka åt höger (medurs) men det händer inget.
De två metallbyglarna i bakgrunden är fasta och går inte att röra.

Bild
Bild
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Tis 03 nov 2020 13:03 Svara med citat
Då är de inte omöjligt att låset skurit ihop. Du ska kunna vicka upp ena bygeln med lätthet med ex ett finger eller med lite hjälp av en mejsel.

Lämna in bilen på en verkstad så hjälper dom dig med öppnandet o felsökandet vad som hänt med låset!

/TobbeG - Golf Alltrack 2.0tdi DSG -16, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00
användarnamnupptaget
Passat 8 TDI 2.0 -16 Ort: Söderköping
Mån 24 okt 2022 10:21 Svara med citat
Liknande problem, samma frågeställning initialt, haka loss vad för spärr? Hur gick det med din bil TS?
Verkstad löser säkert problemet, men kan ju vara att föredra ekonomiskt att inte behöva dra dit på en gång, så tar gärna tips.

Gts2015 skrev:
Tack för snabbt svar!
Ljudet ifrån låskistan är normalt och precis som tidigare, enda skillnaden är att den inte låser upp!
I instruktionsboken finns det en instruktion om hur man nödöppnar bagageluckan:
"1, Öppna varningstriangelns hållare och ta ur varningstriangeln.
2, Stick in pekfingret i hålet under varningstriangeln och haka loss spärren.
3, Tryck spärren åt sidan. Bakluckan låses upp."
Tyvärr inga bilder i instruktionsboken, men jag har tagit några själv, se nedan.

Jag förstår inte "haka loss spärren" i punkt 2?
Punkt 3:Den vita plastdetaljen går att trycka åt höger (medurs) men det händer inget.
De två metallbyglarna i bakgrunden är fasta och går inte att röra.

Bild
Bild
mthelin
Passat 8 +46735067500 Ort: Gävle
Tor 01 jun 2023 0:33 Svara med citat
Kanske fler som har liknande problem, så jag ville bara dela min erfarenhet här. Hade först problem med låskistan som låst sig helt, vilket innebar att den inte ens kunde öppnas genom den vita haspen. Kistan kan dock demonteras genom att skruva av listen som den sitter på. På så vis är det enklare att forcera upp låset. Kistan kan köpas ny från VW för cirka 1100 SEK och det finns videos på Youtube som beskriver hur man gör.

Det andra problemet jag hade var att upplåsning från VW-emblemet successivt slutade fungera. Det kunde ta allt från 0-10 sekunder att öppna bagageluckan tilla den plötsligt var helt död. Den gången visade sig problemet ligga i den sensor som känner av att emblemet är intryckt. Öppna emblemet och titta under dess högra sida. Där finns en slags knapp som kan ha hamnat ur led. Provtryck på knappen för att bekräfta att det är det som får bagageluckan att fungera.
Anders69
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Borlänge
Mån 15 apr 2024 18:27 Svara med citat
mthelin skrev:
Kanske fler som har liknande problem, så jag ville bara dela min erfarenhet här. Hade först problem med låskistan som låst sig helt, vilket innebar att den inte ens kunde öppnas genom den vita haspen. Kistan kan dock demonteras genom att skruva av listen som den sitter på. På så vis är det enklare att forcera upp låset. Kistan kan köpas ny från VW för cirka 1100 SEK och det finns videos på Youtube som beskriver hur man gör.

Det andra problemet jag hade var att upplåsning från VW-emblemet successivt slutade fungera. Det kunde ta allt från 0-10 sekunder att öppna bagageluckan tilla den plötsligt var helt död. Den gången visade sig problemet ligga i den sensor som känner av att emblemet är intryckt. Öppna emblemet och titta under dess högra sida. Där finns en slags knapp som kan ha hamnat ur led. Provtryck på knappen för att bekräfta att det är det som får bagageluckan att fungera.

Har samma problem med min Golf! Skulle hämta hund på dagis, men fick inte uppbakluckan!
MEN hur får jag bort VW-emblemet??