Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje |
Mån 29 apr 2024 20:32 |
|
Jag har haft lite misständningar på bilen och haft den inne för felsökning. Verkstaden konstaterar att det inte är tändningsfel utan en spridare som inte fungerar helt 100. Jag funderar på om man borde kunna ta bort den (eller alla fyra) och köra dom i en ultraljudstvätt.
Är den någon här på forumet som har erfarenhet av detta?
Bilen är en Golf 7 -15 med 1,4l motorn.
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Tis 30 apr 2024 10:06 |
|
Urax skrev: | Jag har haft lite misständningar på bilen och haft den inne för felsökning. Verkstaden konstaterar att det inte är tändningsfel utan en spridare som inte fungerar helt 100. Jag funderar på om man borde kunna ta bort den (eller alla fyra) och köra dom i en ultraljudstvätt.
Är den någon här på forumet som har erfarenhet av detta?
Bilen är en Golf 7 -15 med 1,4l motorn. |
Jag brukar använda en bränsletillsats som heter Tri Pak och jag anser att den har gjort nytta för mej, den finns i 2 varianter, en för bensinmotorer och en för dieselmotorer.
Nu kommer garanterat några här att hävda att dessa är bluff och det har jag också alltid varit övertygad om men efter att ha blivit rekommenderad av en bekant som är mycket duktig på bilar och motorer att prova denna vid motorproblem så kan jag rekommendera den.
|
|
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje |
Tis 30 apr 2024 10:16 |
|
Kan såklart prova det först och se om det blir någon skillnad. Alla har ju sin uppfattning om vad som fungerar eller inte. Jag har tidigare använt Redline SI-1 med bra resultat (på andra bilar) men den här gången gjorde det ingen större skillnad.
|
|
Stötfångaren
Golf 7 ID3, S3 Ort: Stockholm |
Mån 03 jun 2024 14:22 |
|
Byt plats på två spridare. Flyttar sig felet så är det spridaren, annars något med den cylindern, tändspole, kompression osv ...
|
|
Urax
Golf 8 1,5eTSI ACT 150 Ort: Södertälje |
Tis 09 jul 2024 15:21 |
|
Tänkte svara mig själv och stänga tråden. Det slutade med att jag demonterade insuget och kunde konstatera att det var en del "carbon build up" i insugskanalerna i toppen och ovanpå ventilerna. Jag rengjorde med avfettning / bromsrengöring och använde stripes i en skruvdragare och en flaskborste. Då fick jag bort en hel del gegga. Använde även ett smalt verktyg i plast för att skrapa loss lite extra. Dammsugare med smal pip fungerade utmärkt till att ta bort allt och kunna inspektera. När det var klart så lossade jag insprutarna och rengjorde dem i ultraljudstvätt med gott resultat. allt återmonterades med nya packningar. Det var lite trixigt att få på tätningen som ska kompressionstäta men det gick till slut. Att använda Redline SI 1 eller Tri pak hade inte lyckats få bort avlagringarna på spridarnas spetsar. Jag avslutade med att göra rent gasspjället som var ordentling sotat. Nu har jag kört ett par dagar och allt funkan som det ska, inga misständningar och inga felkoder.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|