Forum - Övrigt (ej modellspecifikt) - Värme i kupé trots inställningsratt på kall luft

Djurgården1975
Golf 6 Variant -12 Ort: Stockholm
Fre 26 jul 2024 23:52 Svara med citat
Jag tog loss en plastpanel som sitter under ratten, i nivå med smalbenen. Detta för att kolla upp en grej som inte har med tråden att göra.
Under panelen sitter 5 stycken röröppningar där ventilationsluft kommer. Från dessa rör har jag märkt att det kommer hög värme när motorn blivit varm - bara på förarsidan, inte på passagerarsidan. Det är inte hål i torpedplåten utan det är säkert att det kommer från rören.

Varm luft kommer bara när jag sätter på ventilationen i kupén.
Varm luft kommer trots att jag har temp-vredet på kallast möjliga.
Varm luft kommer kommer på benen oavsett ventilationsriktning (benen, vindrutan, bröstet)

Sätter jag temp-vredet på varm luft så blir det skollhett på benen.

Min tanke är att det är någon omkopplare/ventilationsspjäll som fastnat. Jag har fram och tillbaka ändrat kallt/varm och olika blåsriktningar för att kanske "motionera upp" ett spjäll som fastnat - men utan resultat.

Tips?
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 27 jul 2024 18:00 Svara med citat
Djurgården1975 skrev:
Jag tog loss en plastpanel som sitter under ratten, i nivå med smalbenen. Detta för att kolla upp en grej som inte har med tråden att göra.
Under panelen sitter 5 stycken röröppningar där ventilationsluft kommer. Från dessa rör har jag märkt att det kommer hög värme när motorn blivit varm - bara på förarsidan, inte på passagerarsidan. Det är inte hål i torpedplåten utan det är säkert att det kommer från rören.

Varm luft kommer bara när jag sätter på ventilationen i kupén.
Varm luft kommer trots att jag har temp-vredet på kallast möjliga.
Varm luft kommer kommer på benen oavsett ventilationsriktning (benen, vindrutan, bröstet)

Sätter jag temp-vredet på varm luft så blir det skollhett på benen.

Min tanke är att det är någon omkopplare/ventilationsspjäll som fastnat. Jag har fram och tillbaka ändrat kallt/varm och olika blåsriktningar för att kanske "motionera upp" ett spjäll som fastnat - men utan resultat.

Tips?

Då du så tydligt skrivit vad för bil, årsmodell etc

Gör det själv bra metoden

Kontrollera felkoder, nolla felkoder och kör lite och kolla vilka som återkommer. Dessa ska du lägga energi på. Med en del diagnosprogram kan man även köra individuellea spjäll från datorn och se vad som händer.

Gör det själv, turmetoden.

Byt något på måfå, fortsätt tills det fungerar.