Forum - Golf 2 (83-91) - Torkare samt vindrutespol ur funktion

Rickardb
Golf 2 Mk2 Ort: Vimmerby
Tis 20 aug 2024 22:23 Svara med citat
Hej har precis köpt en golf2 som varken torkare eller spolningen fungerar på. Vart ska jag börja leta? Mäter man på säkringen så är det inte nån ström där.. även kupefkäkten är död men det hör nog inte ihop tror ja. Nån som har en bild på vilka relä som ska sitta samt ett elschema. Vill gärna besikta den så snart som möjligt Mvh Rickard
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 20 aug 2024 22:46 Svara med citat
Rickardb skrev:
Hej har precis köpt en golf2 som varken torkare eller spolningen fungerar på. Vart ska jag börja leta? Mäter man på säkringen så är det inte nån ström där.. även kupefkäkten är död men det hör nog inte ihop tror ja. Nån som har en bild på vilka relä som ska sitta samt ett elschema. Vill gärna besikta den så snart som möjligt Mvh Rickard

Och jag tror det hänger ihop.

Du har flera kretsar i tändningslåset, en krets går till motorn och ger den spänning under startförsök etc.

Andra kretsar stängs av under själva startförsöket, gissar att kretsen som går till fläkt, torkare etc kanske är trasig.

Du kan hitta elschema i tex haynes och bentleys mekhandböcker, tror även volkswagen kan sälja schema till dig.

Med schema, är det bara mäta fram till den punkt där någonting inte släpper igenom, åtgärda och känna sig nöjd med bra funktion.
Jon@s
Golf 2 x7 Ort: Orsa
Ons 21 aug 2024 16:55 Svara med citat
Som Rolle skrev så kan det vara tändplattan i tändningslåset som är kaputt, Men även själva spaken till torkarna/spolningen kan bli utsliten med tiden. Dom längst ner på sidan https://www.werk34.de/en/water-cooled/golf-mk-ii/electric/switches/

You can drink my beer, but you can never take the last one
Rickardb
Ons 21 aug 2024 17:53 Svara med citat
Ok får börja med att byta spaken o se om nått händer annars kanske ja byter tändplattan. Mvh
Jon@s
Fre 23 aug 2024 3:12 Svara med citat
Rickardb skrev:
Ok får börja med att byta spaken o se om nått händer annars kanske ja byter tändplattan. Mvh
Du skrev i början att du hade mätt säkringen och att det inte är någon ström där, tog du ur säkringen och kollade så att den är hel?

Rickardb
Tis 27 aug 2024 13:26 Svara med citat
Hej nu har jag felsökt lite mera o testat byta spaken men det hjälpte inte. Verkar som ja ej har någon ström på den kretsen till torkarna och spol. Testade att koppla ström direkt till torkarna från annat håll så fick ja torkarna att funka. Säkringen är hel i säkringsboxen men är ingen ström i det uttaget. Kan det va tändningslåset som ni föreslagit? Allt annat funkar ju men ej tork spol o kupefkäkten. Är det svårt o byta?
Rickardb
Tis 27 aug 2024 13:29 Svara med citat
Sen en annan fråga om det kan saknas nått relä? Killen som hade bilen innan hade plockat lite känns det som. Om nån kanske har en bild på säkrings lådan och relä till en mk2 årsmodell 90?
Jon@s
Tis 27 aug 2024 16:43 Svara med citat
Rickardb skrev:
Sen en annan fråga om det kan saknas nått relä? Killen som hade bilen innan hade plockat lite känns det som. Om nån kanske har en bild på säkrings lådan och relä till en mk2 årsmodell 90?

Här är säkringsboxen från min golf mk2 1990 Bild

Jon@s
Tis 27 aug 2024 16:47 Svara med citat
Sen är det inte själva tändningslåset, det är en grej som sitter undertill på låset, här är en guide som du kan läsa https://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=6105

Rickardb
Tis 27 aug 2024 18:39 Svara med citat
Tack för bi?den. En liten fråga relä nummer 1 och nummer 53 vad styr dom? Dom andra numren sitter där men inte 1&53