VwSvenne
Polo 4 1,4 -04 Ort: Nässjö |
Tis 17 sep 2024 21:50 |
|
Tjena!
Har en Polo ifrån 04 som jag har lite strul med. Den har fungerat relativt bra, men tappat kraft och gått lite som den vill rätt som det är. Nu äntligen orkade jag ta tag i det. Felsökning gjordes och vi fann att den misstände på ena cylindern. Detta genom att kontrollera så att vi fick gnista från respektive tändspole. 1st misstände, det vi samtidigt fann var att honan i själva spolen hade börjat ge sig, så det var glapp till kontakten.
Vi dubbelcheckade också genom att byta plats på spolarna, och därmed uteslöt vi kablaget.
Nu till det spännande, fick hem en ny spole som smackades i och sen vägrar bilen starta. Efter några försök så är det väldigt nära, men icke. EPC lampan lyser hela tiden, vet inte om den gjorde det innan och är osäker på om den lampan slocknar först när motorn startar. (Alla andra lampor förutom motor-lampan och batteri, slocknar om man slår på tändningen och väntar några sekunder innan man försöker starta).
Det som inte gjordes innan vi drog ut några kontakter, var att dra minuspolen på batteriet, vilket jag normalt sätt gör annars.
Jag vart själv idag, så kunde inte göra om "gnist"-testet för att utesluta att det är fel på den nya spolen. Det är nästa steg. Går tyvärr inte återanvända den gamla för test.
Anledningen till att jag skriver är för att jag inte har haft vw innan, är det något som skiljer? Är det något jag borde tänkt på, typ att bagageluckan skulle vart öppen samtidigt som varningsblinkers var på? Man har ju vart med om knepigare saker Det jag är mest rädd för är att jag på något.vänster satt den i något limp-mode och att den inte "vågar" starta, men känns konstigt.
Lite kuriosa är att jag bytte tändspolen på min Fiat för någon vecka sedan med exakt samma tillvägagångssätt, den tog ett extra snurr på startmotorn men sen hoppade han igång direkt och flyger nu igång varje gång.
Likadant med en annan bil jag hade för några år sedan.
Tacksam för tips och idéer om det är något som jag bör tänka på.
|
|
VwSvenne
Polo 4 1,4 -04 Ort: Nässjö |
Fre 20 sep 2024 20:53 |
|
Vet inte hur aktivt det här forumet är eller om ni är lika konfunderade som jag
Har nu kollat tändspolen och den fungerar och ger gnista. Men till min förvåning så är det nu ingen gnista på de 3 gamla spolarna. Har även bytt plats på spolarna samt testat alla stift och får enbart gnista på den nya spolen. Mycket intressant! Så just nu lutar det åt att köpa in 3 nya spolar till. Det är ju inte hela världen, de var inte så dyra till denna bil. Men det intressanta är ju hur detta kunde ske? Är ingen expert på el och framförallt inte på hur modulen som styr tändning fungerar, men det här är ändå konstigt. Precis som om att den nya på något sätt bränt de gamla.. någon som har en teori?
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
Lör 21 sep 2024 9:10 |
|
VwSvenne skrev: | Vet inte hur aktivt det här forumet är eller om ni är lika konfunderade som jag
Har nu kollat tändspolen och den fungerar och ger gnista. Men till min förvåning så är det nu ingen gnista på de 3 gamla spolarna. Har även bytt plats på spolarna samt testat alla stift och får enbart gnista på den nya spolen. Mycket intressant! Så just nu lutar det åt att köpa in 3 nya spolar till. Det är ju inte hela världen, de var inte så dyra till denna bil. Men det intressanta är ju hur detta kunde ske? Är ingen expert på el och framförallt inte på hur modulen som styr tändning fungerar, men det här är ändå konstigt. Precis som om att den nya på något sätt bränt de gamla.. någon som har en teori? |
Prova att lägga din fråga i Polo sektionen i forumet så kanske de som har bra kunskaper på just Polo hittar din fråga och svarar på den.
Just nu så ligger din fråga under Golf MK IV.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|