Forum - Golf 5 (04-08) - Min golf tuggar men vill inte starta..

Pixlas_85
Golf 5 1.6 Ort: Gotland
Tis 18 feb 2025 11:00 Svara med citat
Bilen vill start när man vrider om nyckel., den tuggar på bra precis som att den ska starta men vill inte, man får prova 1-3 gånger sen kan den hoppa igång men hjälp av att pumpa med gasen. Om det spelar någon roll?
När den väl startar kommer den inte riktigt upp i varv utan man hör hur den kämpar och om jag inte gasar upp den. Men får vara rätt hårt.Den kan hacka sig framåt när man kör ,jag brukar oftas stå stilla och gasat.

Det är minus ute men den startar ibland och ibland inte. Har motorvärmare i men vet inte om det hjälper.

Har bilen inne på felsökning men de hitta inget förutom en lambdsondsuppvärmning låg effekt bank 1 sensor 2 som är trasig under bilen i avgassystemet? Vet inte vad det heter. Men dem sa att det inte var kopplat till detta problem.
De bytte tändstift men det är fortfarande samma problem.

De kunde inte hitta nått men fick en fet räkning på 2000kr ?

Har hittat nått på YouTube om att byta bränslepump relä (sitter under ratten)

Sjukt störigt.

Hoppas någon av er har ett tips.
Kan inget om bilar men kan säkert byta ett relä ?
Stötfångaren
Golf 7 , ID3, Audi S3 Ort: Stockholm
Tis 18 feb 2025 17:09 Svara med citat
Https://www.mekonomen.se/branslefilter-mahle-12667554
golf666
Golf 1 1.8 Turbo -75a Ort: Falun
Ons 19 feb 2025 19:42 Svara med citat
Pixlas_85 skrev:
Bilen vill start när man vrider om nyckel., den tuggar på bra precis som att den ska starta men vill inte, man får prova 1-3 gånger sen kan den hoppa igång men hjälp av att pumpa med gasen. Om det spelar någon roll?
När den väl startar kommer den inte riktigt upp i varv utan man hör hur den kämpar och om jag inte gasar upp den. Men får vara rätt hårt.Den kan hacka sig framåt när man kör ,jag brukar oftas stå stilla och gasat.

Det är minus ute men den startar ibland och ibland inte. Har motorvärmare i men vet inte om det hjälper.

Har bilen inne på felsökning men de hitta inget förutom en lambdsondsuppvärmning låg effekt bank 1 sensor 2 som är trasig under bilen i avgassystemet? Vet inte vad det heter. Men dem sa att det inte var kopplat till detta problem.
De bytte tändstift men det är fortfarande samma problem.

De kunde inte hitta nått men fick en fet räkning på 2000kr ?

Har hittat nått på YouTube om att byta bränslepump relä (sitter under ratten)

Sjukt störigt.

Hoppas någon av er har ett tips.
Kan inget om bilar men kan säkert byta ett relä ?

Hur långt har bilen rullat?
Är soppatrycket det som de borde?

Började det en dag helt plötsligt eller har de kommit smygande?
Dvs små symptom som seg startad eller att den svarar dåligt på gasen eller lägger av osv..

Varför skulle du inte få en räkning på 2000kr, dom måste väl få betalt för tiden dom lägger ner på felsökningen Think

Om du inte kan någonting om bilar så lämna den till någon som kan och inte den firman du redan haft den på tydligen Wink

Att byta delar på chans från att titta på youtube på ev felkällor kan oftast bli betydligt dyrare än att lämna de till någon som kan
Very Happy

/TobbeG - Passat 4m R-line 2.0tdi DSG -17, Golf mk1 -75 turbo, Audi S2 Avant -93, Audi A4 1.8tsq -00