Forum - Golf 1 (74-84) - Golf LS 1975 - blyfritt eller...?

BarrelFish
Golf 1 LS 1975 Ort: Rättvik
Fre 17 nov 2006 17:34 Svara med citat
Hej!

Jag har precis blivit ägare till en Golf LS 1975 i hyfsat bra skick, och undrar om jag kan köra den på vanlig blyfri (jupp, jag är ny på det här... Embarassed ) utan att bilen mår illa av det - skall jag peta i den lite blyersättning som på min fästmös Amazon -64, eller går det bra utan?

Trevlig helg!
$nuff3Gull
Donator 25 Golf 2 -88, Mk1 rally -80 Ort: Uppsala
Fre 17 nov 2006 18:36 Svara med citat
Välkommen hit!!!
har dock inget svar på din fråga Sad
Geronimo
Golf 3 CL-GL-94 Ort: Västerås
Lör 18 nov 2006 19:46 Svara med citat
Den mår betydligt bättre om den får blyersättningsmedel och helst minst 98 oktanig bensin.
klabbekodd
Golf 2 Ort: Örkelljunga
Tor 08 maj 2008 20:52 Svara med citat
Kör ABSOLUT inte utan blyersättning- och gärna på 96/98 då och då !!
magoo
Golf 2 Ort: Borås
Fre 09 maj 2008 20:31 Svara med citat
Hur kommer ni till svaret att det måste vara blyersättning eller liknande till maskinerna i dessa gamla vagnar?
klabbekodd
Fre 09 maj 2008 20:39 Svara med citat
Inga tyska bilar före 85- skall köras utan blyersättning om man har tänkt sig att de skall skall hålla, särskilt med lite väss på- då kan det bli nödvändigt med annat också i tanken. Mk 1 kan köras på 91 oktan blyad, men inte på 95 oblyad. Den kommer inte att hålla... Detta gäller inte jänkare där vissa kan köras på blyfri (california exhaust demand) redan från 1971 årsm.
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Fre 09 maj 2008 21:31 Svara med citat
klabbekodd skrev:
Inga tyska bilar före 85- skall köras utan blyersättning om man har tänkt sig att de skall skall hålla, särskilt med lite väss på- då kan det bli nödvändigt med annat också i tanken. Mk 1 kan köras på 91 oktan blyad, men inte på 95 oblyad. Den kommer inte att hålla... Detta gäller inte jänkare där vissa kan köras på blyfri (california exhaust demand) redan från 1971 årsm.

Förklara gärna varför Drool Vw har inga problem med varken ventilsäten eller ventiler så varför Idea
magoo
Golf 2 Ort: Borås
Fre 09 maj 2008 21:35 Svara med citat
Enda som jag kan förstå att man vill ha lite extra smörjning är till förknasarna, där slits grejjorna hårdare utan "smörjningen". Som quattro_mannen skriver så är det inge problem med förslitning av ventilsäte eller ventiler samt att de äldre motorerna är relativt lågkompade.

Nu är jag inte särskilt insatt i bojsänken som vinkelåttor men när man börjar prat
jänkare bör man vara försiktig för de hade ju toppar i blötjärn länge och och en del hade ventilsäten frästa rätt i godset.
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Fre 09 maj 2008 21:56 Svara med citat
Vanlig blyfribensin har andra extra tillsatser för att lösa denna "smörjning" så det finns ingen orsak till detta på bilar med alutoppar som har "hårda" ventilsäten.
Peppes Bodega
Golf 1 1.6 GL -82 Ort: Västervik
Fre 27 jun 2008 9:42 Svara med citat
Har också ångest om detta.Min -82:a ska enligt vissa ha blyersättning och enligt andra behövs det inte.
Är det någon som egentligen VET?
Bengan.U
VW Karmann Giha Ort: Trollhättan
Fre 27 jun 2008 10:00 Svara med citat
Hej.

Jag har kört mina VW-bilar på blyfri soppa Thumbs up

1. VW Golf GLS -81, 3000mil,blyfri 95,inga problem Thumbs up
2. VW Golf GTi -83 500mil,blyfri 95,inga problem Thumbs up
3. VW Golf GTi -84,1000 mil,blyfri 95,inga problem Thumbs up
4. VW Jetta -83,3000mil,blyfri 95,inga problem Thumbs up

Kom ihåg att USA införde tidigt regler för avgasrening !
Och regler för blyinblandning i bensin !
Den som säger att INGA Tyska bilar före -85 ska ha
blyfri bensin,snackar i nattmössan Very Happy

MVH/Bengan.U Cool
Peppes Bodega
Golf 1 1.6 GL -82 Ort: Västervik
Fre 27 jun 2008 10:17 Svara med citat
Tack,då kör jag blyfritt utan ersättning mao.
zchnygg
Up High up Ort: Essunga
Fre 27 jun 2008 12:33 Svara med citat
Bengans ord är lag. (gammalt djungelordspråk)

här körs det på billig 95oktan utan blytillsats..
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Fre 27 jun 2008 13:20 Svara med citat
Billig är väl fel att kalla det Razz
Men nog är det blyfritt alltid Regular Smiley

mk2 vr6
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 27 jun 2008 13:26 Svara med citat
Har man inte katt kan man ju vara snäll och ge den en omgång ibland. Lika som man gör med sig själv. I min gamla volvo turbo hälde jag i någon kork 2tackt olja ibland för lite fetare smörjning. nödvändigt eller inte. Man vill ja vara lite snäll. Man själv tar ju en öl eller två ibland. Fast jag kör min orginala g60 på 98 oxå. inte nödvändigt det heller då den bara laddar 0,3 och den används ändå bara som bruksbil. men man vill ju vara snäll.

Inte aktiv längre.
Bengan.U
Fre 27 jun 2008 16:39 Svara med citat
Hej.

Smurfen --> Japp det är inte fel att hälla i lite 2-T OIL i tanken Thumbs up
Särskilt på äldre insprutningsmotorer typ MK1/MK2
för catt-astrof tiden Very Happy Det smörjer bränslepumpen Thumbs up
Vilket väl behövs,särskilt på GTi med förpump i tanken Whistle
Så¨en kapsyl var tredje tankning är inte alls fel Thumbs up

MVH/Bengan.U Cool
klabbekodd
Sön 29 jun 2008 13:39 Svara med citat
Tjenare ,alla VW- diggare!
Ang. ämnet blyerättning till golf-bilar.
Jag har blivit tilldelad epitet " nattmössa " för mina upplevelser av bränsleval/tillsater.
Detta är lite som att man av domkapitlet blir inkallad för att ha predikat nåt underligt i kyrkan, nu när B.U har talat.
Alltså är det överflödigt och onödigt att kommentera detta ämne ytterligare. Jag ger rådet till alla som är frågande; tanka som B.U har sanktionerat. Eftersom vi har en sådan auktoritet som B.U ibland oss, vore det kanske på sin plats att han öppnade en egen spalt, där sökande kan finna sina svar. Jag är nu helt förvissad om att jag i detta forum endast skall söka svar och lösningar som andra kloka mekare har lykats uppbringa. Alltså kommer jag inte mera att dela med mig av mina erfarenheter, ty dessa är ovidkommande eller tveksamma. Lycka till med era golf-bilar, själv skulle jag aldrig vilja vara utan en. MVH. Klabbekodd
Bengan.U
Sön 29 jun 2008 14:05 Svara med citat
klabbekodd skrev:
Jag har blivit tilldelad epitet " nattmössa " för mina upplevelser av bränsleval/tillsater.
Detta är lite som att man av domkapitlet blir inkallad för att ha predikat nåt underligt i kyrkan, nu när B.U har talat.
Alltså är det överflödigt och onödigt att kommentera detta ämne ytterligare. Jag ger rådet till alla som är frågande; tanka som B.U har sanktionerat. Eftersom vi har en sådan auktoritet som B.U ibland oss, vore det kanske på sin plats att han öppnade en egen spalt, där sökande kan finna sina svar. Jag är nu helt förvissad om att jag i detta forum endast skall söka svar och lösningar som andra kloka mekare har lykats uppbringa. Alltså kommer jag inte mera att dela med mig av mina erfarenheter, ty dessa är ovidkommande eller tveksamma. Lycka till med era golf-bilar, själv skulle jag aldrig vilja vara utan en. MVH. Klabbekodd

Very HappyVery HappyVery HappyVery Happy Dancing

MVH/Bengan.U Cool
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Sön 29 jun 2008 14:06 Svara med citat
klabbekodd skrev:

Laughing

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
Bengan.U
Sön 29 jun 2008 14:16 Svara med citat
Hej.

Kan ju även då tillägga att jag kört
2st VW Polo -81,-83, med 1.3L snurror
på blyfri 95,utan blyersättning Thumbs up
INGA PROBLEM !
Nattmössan passar nog inte på dig klabbekodd Very Happy
Den ramlar vist ner över ögonen på dig Very HappyVery Happy Dancing

MVH/Bengan.U Cool
klabbekodd
Sön 29 jun 2008 18:22 Svara med citat
Tack för audiensen ! Jag lovar att avlägsna nattmössan, nu när upplysningens ljuva insikt nått mig : Tack, ännu en gång.MVH Klabbekodd ( ps. tager du mig ändå till nåder, trots vad jag skrivit, eller måste jag begära offentlig avbön inför precidiet ?)
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 29 jun 2008 19:59 Svara med citat
Haha, jag förstår ingenting.
Men du är förlåten <3

mk2 vr6
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Sön 29 jun 2008 20:05 Svara med citat
Hahaha Laughing

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1