Forum - Golf 2 (83-91) - Varvar när jag startar bilen..?

Bergvik
Golf 2 GTI 16v -87 Ort: Hudiksvall
Tor 16 nov 2006 16:28 Svara med citat
När Golfen min stått ett tag (med ett tag menar ja att den stått så den kallnat) å ja startar den
så går den upp på 3000 varv i ca 3 sekunder, sedan går den ner till ca 6-700 varv..
Varvar upp igen men då till ca 1600 varv å sedan ner till 8-900 varv å stannar så på tomgången...
Tycker detta är helmysko..

Någon som vet vad som kan vara fel..?
Funderat på bränslefiltret men osäker..?
Tips någon??

MVH Johannes

Golf GTI 16v
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Tor 16 nov 2006 18:17 Svara med citat
Jag är inte säker, men har du manuell eller automatisk choke? För när jag kallstartar min golf cl 87 med manuell choke utdragen till max så har den högt tomgångsvarv. Vet inte exakt då jag inte har haft varvräknar mer än den sista veckan. Skulle kunna var något fel på automatiken till choken.

Jag har även en annan fråga som jag tycker passar in på denna tråd:

Då jag har kört bilen hårt, dvs på höga varv och sedan stannar vi tex ett rödljus så stannar varvtalet på ca 12-1400 och efter någon sekund skjunker det till tomgångsvar på ca 6-800 varv. Någon idé till detta lite märkliga fenomen. Jag har tilläggsvis manuell choke.

MVH
Andreas
Bergvik
Tor 16 nov 2006 18:22 Svara med citat
Vet faktiskt inte om de e automatisk choke..
Hittar ingen knapp som de står choke på eller skulle kunna vara choke, så ja antar att de bör vara automatisk..?
Om de inte finns nån modell utan choke över huvudtaget..?

Var hittar man choke-knappen (om de finns) förresten..?

Stort Tack För Tipset iaf!!! Smile

Golf GTI 16v
gerward
Tor 16 nov 2006 18:26 Svara med citat
knapp och knapp, det är mer en spak, sitter på vänstersida brevid ratten, underkant av panelen, du drar ut det och reglerar hur mycket choke du vill ha, men du skulle ha mycket svårt att start din golf utan choke överhuvudtaget en kall vinterdag så du har troligen automatisk, vilken årsmodell är din golf?

//Andreas
ryssen82
Golf 2 gti 16V Ort: Huskvarna
Tor 16 nov 2006 19:28 Svara med citat
kolla så tomgångs motorn funkar som den ska. ta den å tvätta ur den lite.

"Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
gerward
Tor 16 nov 2006 19:39 Svara med citat
var ute och kollade tomgångsvarvtal med full choke, ca 1600 så det är nog något som inte är riktigt bra...

//Andreas
ryssen82
Tor 16 nov 2006 19:45 Svara med citat
gerward skrev:
var ute och kollade tomgångsvarvtal med full choke, ca 1600 så det är nog något som inte är riktigt bra...

//Andreas

låter ganska normalt

"Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
gerward
Tor 16 nov 2006 19:47 Svara med citat
jo, fast jag menade Bergviks 3000 varv vid starten inte verkar helt hundra! Regular Smiley
ryssen82
Tor 16 nov 2006 19:52 Svara med citat
gerward skrev:
jo, fast jag menade Bergviks 3000 varv vid starten inte verkar helt hundra! Regular Smiley

sorry Pray hans motor har ingen choke som du har iom att han har insprut. då sitter det en extra spridare som ger bränsle vid kall start. ja tror fortfarande att det är tomgåns motorn som spökar.

gerward
Tor 16 nov 2006 20:11 Svara med citat
lugnt, tomgångsmotern låter som ett rimligt fel.
Bergvik
Tor 16 nov 2006 21:56 Svara med citat
ryssen82 skrev:
sorry Pray hans motor har ingen choke som du har iom att han har insprut. då sitter det en extra spridare som ger bränsle vid kall start. ja tror fortfarande att det är tomgåns motorn som spökar.

haha, jo okej.. En poäng till dej!! Razz Insprutare var de ja..
Har vari såhär ett bra tag nu (nåra månader), å har inte startat den nu på nåra veckor
pga att ja ska byta koppling..

Men ska ta å kolla tomgångsmotorn, om ja nu kan hitta den.. Think

TACK SÅ MYCKE FÖR HJÄLPEN IAF!!! Very Happy

Golf GTI 16v
vwgolf
Golf 2 Manhatan Ort: Norrköping
Tor 28 dec 2006 1:32 Svara med citat
ps. hade ett fel på min bil med tomgången. en 90a manhatan. tomgången låg på 2500 konstant. bytte stift å allt föll på plats som det skulle. skadar ju inte å testa. mvh henke

VW THE LEDGEND