Forum - Golf 2 (83-91) - Byte av växellåda i MK2, svårt?

Jomppa
Ingen VW
Mån 16 okt 2006 15:34 Svara med citat
Hur mycket olja ska det var ai växelådan på golf ll ?
Måste byta låda + koppling .. är det skitsvårt för en amatör ??

2960197712.jpg
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 17 okt 2006 0:36 Svara med citat
2 liter tror ja.
e dock inte hundra.
står i instruktionsboken.

ja de e svårt för en amatör. måste lossa all skit vid höger framhjul.

men med tålamod och en hayenes handbok ska du nog klara de Smile

lycka till

mk2 vr6
Jomppa
Ingen VW
Tis 17 okt 2006 9:41 Svara med citat
Okej.. aja.. finns kanske nivå plugg..
får fan inte bort drivaxlarna.. allt annat har löst sig..typ..
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tis 17 okt 2006 16:29 Svara med citat
Drivaxlarna kan sitta svin hårt (skruvarna) kolla så att du har rätt nyckel, har du vridit sönder någon så tar du en huggmejsel å gör ett litet jack i skallen å sedan får du försöka slå så den vrider runt sig, så gjorde jag..
funkar inte det så får du nog kapa?!

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Tis 17 okt 2006 20:08 Svara med citat
jockebostrom skrev:
Drivaxlarna kan sitta svin hårt (skruvarna) kolla så att du har rätt nyckel, har du vridit sönder någon så tar du en huggmejsel å gör ett litet jack i skallen å sedan får du försöka slå så den vrider runt sig, så gjorde jag..
funkar inte det så får du nog kapa?!



Njaaa .. om nu nån skruv skulle gå sönder så tar du en rörtång.. (sissta utvägen typ)

VolksWagon for life..
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Tis 17 okt 2006 22:22 Svara med citat
hmm, rörtång var svårt för mig att komma åt iaf.. testade det men funkade inte.. funkade kalas att slå bort med en huggmejsel..

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Anders86
VW Jetta Mk1 + Caddy Cross Ort: Skurup
Tor 19 okt 2006 22:54 Svara med citat
Ta lådan neråt!

Sista utvägen på drivaxlarna (innre knutarna) är vinkelslipen. Kapa av skallarna så får du lös knutarna. Sen sitter skruvarna lösa... Tror det är M8*50 om du ska ha nya...

Oljan fyller du på till de rinner ut ur hålet där man fyller på på sidan mot höger hjul framifrån sett..


Lycka till..

Misslyckas man inte så lär man sig inget...
T_A_G
VW Jetta mk1 CL Ort: Nyköping
Fre 20 okt 2006 15:39 Svara med citat
jockebostrom skrev:
hmm, rörtång var svårt för mig att komma åt iaf.. testade det men funkade inte.. funkade kalas att slå bort med en huggmejsel..


var inga problem för mej när jag hämtade låda på skroten.. Very Happy

VolksWagon for life..
grymmeoffe
Golf 3 1.8 variant
Fre 20 okt 2006 18:40 Svara med citat
sitter den svin hårt åk till någon du känner och värm med gassvets och dra loss lite efterhand och värm det bästa tipset hittills
GtiFinne
Golf 2 GTI 8V -85 Ort: Södertälje
Mån 23 okt 2006 21:02 Svara med citat
Sen ska du fylla på en halvliter via hålet till hastighetsvajern.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 24 okt 2006 0:18 Svara med citat
GtiFinne skrev:
Sen ska du fylla på en halvliter via hålet till hastighetsvajern.


eller allt Smile

mk2 vr6
Anders86
VW Jetta Mk1 + Caddy Cross Ort: Skurup
Sön 05 nov 2006 10:10 Svara med citat
Fått ihop det än?

Misslyckas man inte så lär man sig inget...
gerward
Golf 2 1.8I GL 1992 Ort: Göteborg
Tor 16 nov 2006 19:43 Svara med citat
på tal om växellådor, vet någon vid viket år VW bytte från 4 till 5 växlar på MK2 orna??

//Andreas