Forum - Golf 2 (83-91) - MK2 spinner bara på ett hjul

mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 11 okt 2006 0:42 Svara med citat
som topic lyder. bilfanskapet spinner bara på ett hjul.
finns de nån logisk förklaring på varför? eller bara är de så.
gamla 90 hästaren spann minsann på båda hjulen.

ja menar. lite pinsamt om man drar en burn o bara ena hjulet snurrar. tänk på stackarna som står på den sidan.

/tobbe

mk2 vr6
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Ons 11 okt 2006 7:18 Svara med citat
Alltså din förra bil hade nog lamelldiff eller vad det kallas, din nuvarande inte, med diff menas att båda hjulen drar lika mkt så att man kan börna med båda, enkel å kort, nån annan kan säkert mer ingående.. Very Happy
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd
Ons 11 okt 2006 9:16 Svara med citat
bara att köpa en quafi diff (stavning) för 10k så spinner båda Razz Razz

Speed kills drive volvo and live for ever.
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Ons 11 okt 2006 10:56 Svara med citat
jockebostrom skrev:
Alltså din förra bil hade nog lamelldiff eller vad det kallas, din nuvarande inte, med diff menas att båda hjulen drar lika mkt så att man kan börna med båda, enkel å kort, nån annan kan säkert mer ingående.. Very Happy


en gammal 90hk memphis? de tror ja inte Razz
men tack för svaren iaf. ja får helt enkelt leva me de

mk2 vr6
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Ons 11 okt 2006 14:13 Svara med citat
hehe, man försöker lite iaf, men nån diff var det väl iaf det handlade om Very Happy
Anders86
VW Jetta Mk1 + Caddy Cross Ort: Skurup
Tor 12 okt 2006 18:38 Svara med citat
spann höger?

Pumpa då vänster lite mer Wink

Misslyckas man inte så lär man sig inget...
matte.s
Golf 2 gti 8v, mkII gti G60 Ort: Borlänge
Lör 18 nov 2006 21:26 Svara med citat
mellowd skrev:
som topic lyder. bilfanskapet spinner bara på ett hjul.
finns de nån logisk förklaring på varför? eller bara är de så.
gamla 90 hästaren spann minsann på båda hjulen.

ja menar. lite pinsamt om man drar en burn o bara ena hjulet snurrar. tänk på stackarna som står på den sidan.

/tobbe


Pinsamt att det bara spinner på ett hjul? Så är dom flesta bilarna standard tyvärr.
Bilen har differential i detta fall som flyttar över kraften till det hjulet som rullar lättast.

När du svänger snurrar det yttre hjulet mer än det inre, ganska logiskt va?
För att råda bot på detta så skall man skaffa en typ av broms för att få hjulen att snurra ungefär lika fort men samtidigt så skall man kunna åka med bilen, därför använder man olika % på sina diffbromsar för olika ändamål(gata,stripp, bankörning).

Så vill du att bägge hjulen skall spinna så får du ta och skaffa en diffbroms.

Har även för mig att på O2A lådorna finns nån typ av budgetdiff lika som i volvos 850R lådor men det kan säkert nån annan lägga in bättre info om.

Mvh Mattias