konny
Golf 2 1987 Ort: Örebro |
| Ons 15 nov 2006 20:03 |
|
Min golf vill gå varm. det är en golf cl 1,6 - 87 med Gti kam.
Jag har bytt vattenpump , termostat och givare till kylfläkten. fläkten startar och går en kort stund , men inte för än det börjar bubbla i expansionskärlet.
Tempen ligger mellan 95-100 grader,oroväckande nära kokpunkten. Vad mer kan jag göra för att få ner temperaturen ??
Tar gärna emot tips
|
|
ryssen82
Golf 2 gti 16V Ort: Huskvarna |
| Ons 15 nov 2006 21:12 |
|
kolla så kylet inte e täppt "Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
|
|
konny
| Ons 15 nov 2006 22:01 |
|
| ja jag ska göra det . Men jag har spolat kylaren med en vanlig slang. Men det kan varit för dåligt tryck i den. Köpte en ny kylare på biltema , men visade sig vara för lång trots att det enligt deras katalog skulle passa.
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tor 16 nov 2006 0:15 |
|
min bil blev ungefär så me i somras.
Jag plockade bort termostaten helt. Funkade bra. Fast kanske inte så smart o göra de nu i vintertider
|
|
fredda84
Golf 3 VR6 Ort: Gävle |
| Tor 16 nov 2006 8:54 |
|
| Med tanke på att kylarsystemet är trycksatt så har det en högre kokpunkt än 100 grader, kolla så att locket till expansionskärlet är tätt.
|
|
ryssen82
| Tor 16 nov 2006 12:29 |
|
det kan inte va så att topp packningen e slut så det kör ut komp i kylsystemet? "Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
|
|
fredda84
| Tor 16 nov 2006 12:38 |
|
| Skulle det vara fallet så skulle det nog lukta ovanligt skumt ur expansionskärlet och att om man tittar ner i kärlet när motorn är på så kommer det luftbubblor
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Tor 16 nov 2006 13:07 |
|
man ska väl ändå inte öppna kylarvatten-behållaren när motorn är varm..
då kan man ju skålla sej. jag höll på och göra det för nån vecka sen, livsfarligt
|
|
fredda84
| Tor 16 nov 2006 13:11 |
|
Nej man bör väl inte göra det när den är varm för då släpper du ju på trycket och vattnet börjar koka.
Har du (graul) och T_A_G aldrig något seriöst och vettigt att tilläga i trådarna? känns som att det mest bara är utfyllnad...
|
|
fredda84
| Tor 16 nov 2006 13:19 |
|
| fredda84 skrev: |
Har du (graul) och T_A_G aldrig något seriöst och vettigt att tilläga i trådarna? känns som att det mest bara är utfyllnad... |
Ej menat som något jätteseriöst påhopp men ibland är det ganska onödiga inlägg.
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
| Tor 16 nov 2006 14:01 |
|
Förlåt jag ska försöka skärpa mej..
men jag vill gärna kommentera saker och ibland kan det bli lite mycket "ingenting"
|
|
konny
| Tor 16 nov 2006 18:15 |
|
| Jag tror nog att locket är tätt. För innan fläkten startar så är det tryck i den övre kylarslangen. Hur varm ska motorn vara egentligen ? Termostaten jag köpte ska öppna vid 87 grader. ( sommar) Det samma tror jag stod på givaren till kylfläkten. Jag ser inget vatten i oljan och inte bubblar det i expansionskärlet heller, så topplockspackningen är nog hel ( än så länge)
|
|
ryssen82
| Tor 16 nov 2006 19:32 |
|
| konny skrev: | | ja jag ska göra det . Men jag har spolat kylaren med en vanlig slang. Men det kan varit för dåligt tryck i den. Köpte en ny kylare på biltema , men visade sig vara för lång trots att det enligt deras katalog skulle passa. |
Hmm. vilket kyl använder du? det gamla lr det från biltema? "Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
|
|
fredda84
| Tor 16 nov 2006 20:35 |
|
jag har samma problem som dig med temperaturen, felet borde ju ligga kring vattenpumpen termostaten tycker jag.
jag har funderat på om termostaten kan röra sig fritt där den sitter så den kan öppna fullt när den behöver så det inte har ärjat på något vis inne i pumpen så den fastnar eller om vattenpumpen helt enkelt har gjort sitt kanske...
|
|
konny
| Tor 16 nov 2006 20:49 |
|
jag bytte aldrig ,så det är den gamla.
Jag hade nog bytt ,men ramen till kylfläkten var för kort på den nya kylaren.
|
|
ryssen82
| Tor 16 nov 2006 20:53 |
|
testa spola rent hela kyl systemet. verkar precis som det är täppt någonstans. Det går inte sätta termostaten på fel håll? (bara en tanke) "Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
|
|
konny
| Tor 16 nov 2006 20:58 |
|
Ja jag ska spola igenom kylaren i helgen.
Jag tror inte det går att sätta termostaten fel,den passar nog bara åt ett håll.
|
|
fredda84
| Tor 16 nov 2006 20:59 |
|
| Termostaten passar bara på ett sätt, däremot går det att trycka dit packningen på 2 sätt, ett av dem bör rimligen vara fel sätt... min vattentemp blev något bättre efter att jag prövat att byta plats på packningen eller om det kanske va att jag hade kört utan packning förut... minns inte riktigt
|
|
GTI_DANNE
Golf 3 gti color concept-96 Ort: Eskilstuna |
| Tor 16 nov 2006 22:16 |
|
| konny skrev: | Min golf vill gå varm. det är en golf cl 1,6 - 87 med Gti kam.
Jag har bytt vattenpump , termostat och givare till kylfläkten. fläkten startar och går en kort stund , men inte för än det börjar bubbla i expansionskärlet.
Tempen ligger mellan 95-100 grader,oroväckande nära kokpunkten. Vad mer kan jag göra för att få ner temperaturen ??
Tar gärna emot tips  |
kan kanske vara givaren till fläckten som är trasig. Billjuds narkomanen.
DLS UR
|
|
fredda84
| Tis 21 nov 2006 8:58 |
|
| Om du kommit till rätta med problemet så får du gärna dela med dig av lösningen.
|
|
konny
| Tis 21 nov 2006 17:46 |
|
| Jag har inte hittat lösningen på problemet än. Men det jag inte gjorde förut var att spola igenom värmepaketet. Men jag tycker att det skulle bli dåligt med värme i bilen om det skulle vara tätt dår. Jag gjorde ett komptest i går får att kolla så inget hänt med toppackningen, men det visade 12 kg på alla cylindrar (lite högt )men troligen så är toppen planad och renoverad när gti-kammen blev monterad.
|
|
konny
| Tor 30 nov 2006 20:55 |
|
| Äntligen !!!!! Nu har jag fått ner tempen till att ligga mellan 82 - 95 grader. Jag har hela tiden jobbat med cirkulationen och för att få fläkten att starta tidigare så borrade jag sex 4mm hål i termostaten för att få vattnet att cirkulera genom kylaren fortare.Det gör att tempgivaren har 87 gradigt vatten fortare och startar så att tempen håller sig på en lägre nivå. Varför det inte fungerar som det är tänkt från början är en olöst gåta. Men nu är jag nöjd.
|
|