Forum - Golf 2 (83-91) - Startproblem vid kall motor

bluesbiker
Golf 2 1.8 i Ort: Uddevalla
Mån 20 nov 2006 12:07 Svara med citat
Har en 1.8 i, alltså den med en "förgasare" !? Köpte bilen för ca en månad sedan och då funkade den bra att starta i ALLA lägen. Men nu vid, om den står mer än ca 12 timmar så är den hopplöst svår att starta, man får nästan mala ur hela batteriet innan den till slut hoppar igång ! Och detta är endast då den är kall och stått mer än 12 timmar ! Annars startar den klockrent alltid. Trodde jag hittat felet igår, gummipackningen mellan förgasare och insug var helt av, bytte detta och fick en ny bil att köra på köpet, men när jag kom ut i morse var den lika tjurig !
HJÄLP !!!!

Brick wall
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 20 nov 2006 12:43 Svara med citat
Jag hade ungefär samma problem.
Bilen var skittjurig att starta när den stått still länge eller när det varit fuktigt ute.
Jag kollade över motorn och såg att en kabel till tomgångsventilen var av. skarvade ihop denna och sen dess har den hoppat igång skitlätt. bilan dkan den vara lite tjurig att den vill dö så fort man nuddar gasen. men bara den får bli varm är det inga problem.

mk2 vr6
bluesbiker
Tis 21 nov 2006 0:12 Svara med citat
Har åkt en sväng idag, när jag väl fick igång den ! Och INNAN den blir varm och man svänger kraftigt åt vänster så är det som om den dör, för att sedan gå igen !
Likaså var den svårstartad igen efter jag bara körde en kort bit och stannade motorn.
Faan vad irriterande !!
bluesbiker
Tis 21 nov 2006 9:36 Svara med citat
Har använt motorvärmare i natt och uppfattade då bilen som LITE mera lättstartad . . . .
gtispecial
Golf 1 gti special Ort: Västerås
Fre 24 nov 2006 20:26 Svara med citat
har varit med om detta fenomen på min en gammal golf med förgasar insprutning och då visade det sig att en o-ring vid spridaren va trasig som gjorde att den drog tjuvluft och det va ett h*****e att få igång den när den va kall

mk1 gti det du behöver när du behöver det