Forum - Golf 2 (83-91) - Stötdämparbyte, vad behöver jag?

Cissi
Ingen VW
Sön 19 nov 2006 10:30 Svara med citat
Jag ska byta bakre stötdämpare på min -90a vad behöver jag? Tacksam för svar.
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Sön 19 nov 2006 20:57 Svara med citat
Jag bytte nyligen på min.
Det du behöver först och främst är extra hjälp,sen nya dämpare och fjädrar....väldigt osmart att inte byta fjädrarna för dom kan gå av när som helst och då åker man på dubbelarbete.
Börja med att palla upp bakänden på bilen, sätt sen en garage domkraft under ena bromstrumman.
Lossa sen stötdämparfästerna inne i bilen och sänk ner hela bakvagnen, sen är det bara att lossa nedre stötdämpar bultarna.
Sen behöver du en fjäder ihopdragare för att få lös några saker som ska återanvändas på dom nya dämparna.
Innan nya dämparna monteras så bör du dra ut dom helt och trycka ihop dom ca 3 ggr tills du får ett motstånd och dämparen åker ut av sig självt, VIKTIGT att du gör detta i upprätt läge och detta läge skall hållas upprätt hela tiden ända tills montering.
Montera dit dämparnas nedre bult och nu kommer polaren till hjälp för det behövs en på var sida som styr in dämparen i hålet medans bakvagnen hissas upp.

Hoppas detta är till nånn hjälp och det är faktiskt rätt lätt ingrepp

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne
Tis 21 nov 2006 20:13 Svara med citat
Kan inte se någon mening med att byta fjädrarna om de inte är dåliga?
Dessutom behöver du inte slita och dra i dämparna om det är vanliga oljedämpare, däremot om du sätter på gas.

Golf är inget spel, det är en leksak.
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Ons 22 nov 2006 10:42 Svara med citat
Visseligen sant!! men ska man ha bilen kvar ett tag och fjädrarna är sunkiga och rostangripna så bör man ändå överväga att byta dom,är ju inga stora pengar det handlar om och man behöver absolut inte bekymra sig mer med dom på många år. Men det är ju upp till var och en.

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne
Ons 22 nov 2006 18:32 Svara med citat
Ja, är de dåliga kan man givetvis byta dem. Jag trodde att du menade rent generellt.

Golf är inget spel, det är en leksak.