Forum - Golf 2 (83-91) - Hur ställer man tändningen?

julekuk
Golf 2 GTI Ort: Halmstad
Fre 24 nov 2006 13:46 Svara med citat
Motorn låter som en hackspett och går som en bäver, och de på verkstan säger att jag behöver ställa tändningen bättre

1. hur gör man det själv?
2 vad kan det kosta att göra det på en verkstad?
3 är det fler än jag som har en söndrig oljesticka? Har fått vira in den i silvertejp för att det ska sluta spruta olja överallt!

Tacksam för svar, mvh//Big White
ryssen82
Golf 2 gti 16V Ort: Huskvarna
Fre 24 nov 2006 16:30 Svara med citat
va har du för motor?

"Race in a jap car is like the Special Olympics..... even if you win, you're still retarded"
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Lör 25 nov 2006 1:59 Svara med citat
Fick nyss min tändning inställd av en polare som jobbar på verkstad.
högst uppe på växellådan närmast motorn så finns det en plast plugg,ta ur den och du ser svänghjulet.
Sen kopplar man på en stroboscop lampa (hur nu det stavas) på ettans tändkabel och lyser ner mot svänghjulet när bilen är igång.
Sen ställer du in efter dom värderna du har som oftast står på insidan av motorhuven.
Tändningen ändrar du med att vrida på fördelaren....men det visste du säkert ändå!!!
Om du ska lämna in det så bör det inte kosta mycket för det tar bara några minuter att ställa in

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson
julekuk
Golf 2 GTI Ort: Halmstad
Tor 30 nov 2006 11:21 Svara med citat
Ok, tack för det:) bilfan är inlagd på sjukan nu, mitt ejsystem är helkört, ska nog lägga helt nya ledningar nästa år om jag pallar, med lite tåligare prylar...