Forum - Golf 2 (83-91) - Låg arbetstemperatur... Golf -86

Henka
Golf 2 1986, 1.6lit Ort: Norrköping
Ons 06 dec 2006 22:31 Svara med citat
Min Golf 86:a får inte upp nån temperatur i motorn, ligger på och pendlar nånstans på minimum-nivån hela tiden...

Har bytt termostat, det tog 2dagar av avslitna bultar, svordomar och söndertrasade verktyg, men den nya temrostaten gjorde ingen skillnad!!!

Vad kan vara fel???

Har en -86 1.6liters modell....
Stoffus
Golf 2 Gti 16v Ort: Norrköping
Ons 06 dec 2006 23:27 Svara med citat
kan vara vattenpumpen som krånglar..

TEAM-011
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Tor 07 dec 2006 10:35 Svara med citat
Stoffus skrev:
kan vara vattenpumpen som krånglar..

Men om vattenpumpen krånglar, borde inte bilen gå åt det varmare hållet då eftersom att den inte orkar pumpa runt vattnet så det kyls ner? en liten undran bara.
Är du säker på att du har valt rätt termostat, finns ju för vinter och sommar.
Alltså olika öppningstemperaturer.
Henka
Tor 07 dec 2006 11:18 Svara med citat
Jo, bilen borde ju bli varmare om vattenpupen krånglar, lr?

Men det borde väl inte spela nån roll om jag har sommar lr vinter (enligt biltema var det samma)... Har nämligen haft samma problem i 15grader+... Bilen blir inte ens varm när jag står stilla med den en längre tid, den blir dock något varmare men inte alls mycket!!
Stoffus
Golf 2 Gti 16v Ort: Norrköping
Tor 07 dec 2006 15:11 Svara med citat
SvartaGolfen skrev:
Men om vattenpumpen krånglar, borde inte bilen gå åt det varmare hållet då eftersom att den inte orkar pumpa runt vattnet så det kyls ner? .

sorry sorry, såg lite fel från min sida..du har så rätt så...

TEAM-011
Cissi
Ingen VW
Tor 07 dec 2006 16:41 Svara med citat
pä min hade både toppen ock kylaren gjort sitt samt igensatt slang när den inte gick upp i temp.
Henka
Tor 07 dec 2006 21:04 Svara med citat
Hej!
Börjar få fason på det hela nu, dock blir den inte lika varm som den brukar men men... Det var dåliga kontakter, mycket oxid och rost, på temperaturgivaren som gjorde sitt till!

Dock tror jag toppen kan vara lite sådär, läcker olja iaf, tror det kommer därifrån dessvärre... Tror ni det påverkar temperaturen oxå?
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Fre 08 dec 2006 0:41 Svara med citat
Självklart vill man att det ska funka bra, men det finns ju "bondknepet" med att sätta en pappskiva framför kylaren i önskad storlek så att vattnet inte kyls lika bra.
Men fortsätt med att lokalisera felet,det kommer du att tjäna i bränsle förbrukning b.l.a.
Hur är det med värmen inne i kupe´n? har du bra värme så kan det vara en missvisande tempmätare som du har.