Skulle till att byta tändstift - och i samband med det tändkablar - själv för första gången, på min Golf II:a. Köpte stift och kablar på BilTema. När jag idag skulle skrida till verket märker jag att kontakterna på fördelarlocket är annorlunda än vad som passar kablarna ("M4"). Inte heller stiften har rätt kontakt ("SAE"), så jag kan inte heller kombinera nya stift och gamla kablar. Både stift och lock har några små tunna piggar som är räfflade (som om de vore gängade).
Nuvarande stift är Bosch Super 4 och på keramiken står "R6" och "488".
Vad heter den typ av kontakt jag har, eller hur hittar jag på annat sätt rätt stift/kablar?
Ditt lock och dina stift har vad som kallas M4 och är standardtypen till din bil.
Ställer mig tveksam till det. M4-kablarna från BilTema går visserligen på, men sitter inte särskilt väl fast.
Anslutnignsstiftet är ca 3,5 mm i diameter. Hålet i kabeln är 7 mm, med 3 inbuktningar som gör att hålet som smalast är 3,5 - 4 mm.
Åk tillbaka och byt eller åk in till mekonomen så får du rätt
Det jag började fundera på var om jag hade något icke-standard (då jag bara känner till SAE och M4 som standard) så att det inte hjälper om de slår på reg.nr.
Anledningen till att jag gärna vill veta vad det är för grejer utan att fråga i butiken, är att det finns en gräns för hur mycket jag är villig att betala (nu) när bilen (åter) verkar gå som den skall ändå.
Det är inte så att den står och jag betalar vad som helst för att få igång den; det var tänkt som förebyggande service.
Då det verkar vara någon "hemlig" typ av kontakter så avvaktar jag nog byte...