Forum - Golf 2 (83-91) - Nästan Golfägare...

knutknop
Ingen VW Ort: Kalmar
Ons 24 jan 2007 21:33 Svara med citat
Hej hej!

Ny medlem. Har precis varit och provkört en Golf -88. Vet inte mera än så om den. (motorstorlek och så) Den var röd. Wink

Hur som helst så hade den lite skärmkantsrost men i övrigt fin i plåten. Hissade upp och glodde ordentligt under. En obefintlig damask vid inre drivknut höger sida. Allmänt skitig i motorrummet. Annars inga direkta fel som jag kunde se.

Men det som gjorde att den inte blev min var att den kändes "sladdrig" på motorvägen. Minsta gupp i vägen fick pareras med ratten. Bilen lutade dessutom åt vänster när den stod på plan mark. Kanske har visst samband med att ratten inte var rak när man körde rakt fram.

Min fråga är eftersom jag planerar att köpa en Golf. Är alla golfar som har gått sisådär 25000 mil slingriga och lite ostadiga på vägen? Eller var denna lite extra dålig i bussingar mm?

Vad finns för klasssiska fel förutom växellåda och rost ska man titta efter?

Vad kan man räkna med för bränsleförbrukning? Mest landsväg 70-90km/h.

/Knut
jockebostrom
Golf 1 gti + 4d swallow Ort: Ockelbo
Ons 24 jan 2007 21:39 Svara med citat
problemed med att den är sliddrig beror förmodligen på dåliga bakvagnsbussningar..
kul att du vill köra golf iaf.. Angel

www.mk1clubschweden.se -klubben som älskar vw mk1
Fransmatta
Polo 4 -02 Ort: Norge
Ons 24 jan 2007 22:35 Svara med citat
bränsle förbrukningen på min IIa 1,8i GL är 0,7-0,8

Medlem sen 6 april 2006 #208
Snövit
Golf 2 1,8 Cab-91 Ort: Stockholm
Ons 24 jan 2007 23:35 Svara med citat
Hej Jag hade en Jetta -91 i nästan 6 år och körde drygt 15 000 mil med den och när jag sålde den hade jag inga problem med slingrighet. Den hade då rullat nästan 26 000 mil. Däremot var fjädrarna rätt slut, så det kan du ju se upp med.

MVH

snövit

Vita Cabben
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 25 jan 2007 0:23 Svara med citat
http://www.gtiklubben.nu/showfaq.php?id=40
där står rätt mycke.
Är dock tillägnat 16v. men ganska mycke är nog golfar i allmänhet Smile
Lycka till med ditt bilköp och välkommen till vwgolf! Smile

mk2 vr6
knutknop
Ingen VW Ort: Kalmar
Tor 25 jan 2007 8:39 Svara med citat
Ja den länken fanns det ju en hel del nyttigt att läsa om Golfen.
Verkar som om den kan rosta lite var som. Naturligt för lite äldre bilar.

Tack för svaren så långt. Fyll gärna på med mera om ni kommer på något.
Slog mig när jag läste alla punkterna att jag helt missade att kolla oljan och kylarvätskan. Jag får skriva en checklista till nästa gång.

Man kan ju i alla fall säga att biltypen verkar lättmekad. Tillexempel startmotorn, generatorn och vattenpumpen sitter ju helt lysande. Razz

/Knut