Forum - Volkswagen Passat - Strul med kopplingen på Passat 2.0 -91

dinmin
Ingen VW Ort: Finspång
Ons 16 jun 2010 0:13 Svara med citat
Gokväll!

Har lite problem med kopplingen i min Passat. Kom precis hem efter att ha övergivit bilen då kopplingen valde att kasta in handduken... eller nått.

Var påväg hem när det helt plötsligt inte gick o få i nån växel. Gled in på en busshållplats där jag senare konstatera att kopplingen inte tog alls. Lyckades sakta men säkert ta mig hem till en polare som bodde i närheten där vi lufta systemet etc. utan framgång.... tills efter ett tag då kopplingen tog om man bara tröck ner pedalen någon centimeter, längre än så så tog den inte alls. Perfekt! tänkte jag... då tar jag mig hem i alla fall. Men ICKE! Kom en liten bit sen sluta den funka helt igen och pedalen lev helt plötsligt trögare. Ringde efter skjuts och övergav bilen på en parkering.

Pedalen har samma motstånd nu igen som den hade när det fungerade som vanligt i alla fall. Så vettisjutton vad det kan vara. Inte kommit så långt i bilmekandet att jag kan lösa det själv så lite tips på vad det kan vara vore trevligt. Smile

Bilen är en VW Passat 2.0 -91
dinmin
Ingen VW Ort: Finspång
Ons 16 jun 2010 14:59 Svara med citat


Kort film på hur det låter(lät) när man trycker ner kopplingen. Funkade som sagt om man bara tröck ner den någon centimeter... längre så kom det där ljudet och nu fungerar det inte alls och låter ingenting. Någon borde känna igen problemet med dess unika läte Think
dinmin
Ingen VW Ort: Finspång
Tor 17 jun 2010 18:15 Svara med citat
Har hört mig lite för nu och vad jag fått som svar är att det antingen är packningen i huvudbromscylindern eller urtrampningslagret.

Får väl börja med att demontera cylindern och se hur den mår...
dinmin
Ingen VW Ort: Finspång
Lör 19 jun 2010 17:44 Svara med citat
Hitta en reservdelsbil för billig penning... smidigt nog stod den vid polarens garage Very Happy

Bild

1500kr var den värd iaf, snyggare fälgar än på min och vita framblinkers Dancing

Bara börja köra uteslutningsmetoden då om ingen har något bättre förslag... börjar väl med huvudcylindern Think