Forum - Golf 2 (83-91) - Byta fläktrem (kilrem)

TearGas
Ingen VW Ort: Karlskoga
Mån 12 feb 2007 9:44 Svara med citat
Hej gott folk

Jag försökte mig på att byta fläktrem häromdagen, men lyckades inte få bort kåpan för att kunna böja ner generatorn.
Nån som vet om det finns fler muttrar man måste skruva upp än de 2 som sitter uppe på sidokåpan?

Bilen är en MKII Memphis 1988 med katalysator
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Mån 12 feb 2007 12:08 Svara med citat
TearGas skrev:
Hej gott folk

Jag försökte mig på att byta fläktrem häromdagen, men lyckades inte få bort kåpan för att kunna böja ner generatorn.
Nån som vet om det finns fler muttrar man måste skruva upp än de 2 som sitter uppe på sidokåpan?

Bilen är en MKII Memphis 1988 med katalysator

Bytte min generator rem i somras, och då fick jag först lossa muttern intill motorn så det finns rörlighet i armen till generatorn,sen lossade jag fästet på undersidan av generatorn lite grann så att den går att böja mot motorn,sist så finns det en låsmutter om jag minns rätt på den kuggade muttern som du ska vrida på, lossa den och sen är det bara att vrida.
MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm
Mån 12 feb 2007 13:34 Svara med citat
Det finns en svart plastplupp, eller ett hål på kåpan, bakom den finns det en 6mm insex, sitter hårt som fan och använd inte bits då de kan ramla av och in i kåpan. (kamremshaveri, i värsta fall)

Den bulten kallas pivotskruv och är en genomgående bult.
Lossa sedan muttrarna på justerlänken och du kan nu låta generatorn glida ned och byta remmen.
Kom ihåg att ha nån till hjälp som kan lägga på lite extra tryck medans du fäster remmen. Remmen kan behöva efterspännas efter en sisådär 500 mil igen.