mate
Golf 2 -92 Ort: Alingsås |
| Tis 30 jan 2007 15:47 |
|
Har en Golf II -92 som ofta är svårstartad under vinterhalvåret.
Förra vintern byttes tändstift (Bosch Super 4) och bränslefilter.
I år har jag bytt batteri, fördelarlock och -rotor samt fått laga en läckande vacuum-slang två gånger. Och så idag startar den inte igen efter att ha stått ett par dagar... Startmotorn går men den tänder inte.
Bilen är fräsch i övrigt (ny framaxelbalk, ljuddämpare, bromsar, fjädrar...) men efter de senaste veckorna är jag snart redo att köra (förlåt bogsera) den till skroten.
Tips på vad som är värt att lägga tid och/eller pengar på att undersöka mottages tacksamt.
Nya stift/nytt filter igen?
Nya tändkablar...?
Fukt... var???
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 30 jan 2007 16:18 |
|
kolla så det inte kommer in fukt i fördelaren. Gör det det så är väl nån packning kass.
startar bilen med startgas?
Kikat hallgivaren?
|
|
mate
Golf 2 -92 Ort: Alingsås |
| Tis 30 jan 2007 22:55 |
|
Tack för svar.
| mellowd skrev: | | kolla så det inte kommer in fukt i fördelaren. Gör det det så är väl nån packning kass. | Jo, fukt i fördelaren har ju orsakat startproblem förr. Hur konstaterar jag enklast det?
| mellowd skrev: | | startar bilen med startgas? | Har inte provat denna gången, men förra gången gick inte. Sist blev den hemskt sur med bensin i oljan som resultat, och startsprayen gjorde det ju inte bättre så jag vågar inte testa igen.
| mellowd skrev: | | Kikat hallgivaren? | Har ingen aning om vad det är och än mindre hur man kollar om den strular... ???
(Har från ytterligare ett håll fått tips att byta tändkablar nu. Verkar dock vara någon specialkabel som kostar ca 900:-/4 st. Lite trist om det inte är det som är problemet. Kan man byta till ett annat fördelar-lock, med standard-kontakter???)
|
|
MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm |
| Tor 15 feb 2007 15:12 |
|
Jag har exakt samma bekymmer...
Jäkla II:or!
Har också kollat fördelaren, men det såg okej ut. Jag fundrar på soppapumpen?
|
|
MrBowmore
| Tor 15 feb 2007 23:00 |
|
| Jag har batteriet på laddning över natten å ska se om den går igång imorgon! Gör den det blir det en tur till biltema...
|
|
MrBowmore
| Mån 19 feb 2007 9:34 |
|
| Fick starthjälp av en kompis, mitt batteri hade frusit och tappat kapacitet... nu går den bättre i allafall!
|
|
MrBowmore
| Tis 20 feb 2007 9:54 |
|
| hmmm, startade slut på batteriet igår igen... ny tändkabelsats, stift, spole, olja och filter. Hoppas att det hjälper, hoppas seriöst till gud att det hjälper...
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 20 feb 2007 11:24 |
|
Den vill inte tända alls eller?
Kollat så det kommer fram soppa?
|
|
MrBowmore
| Tis 20 feb 2007 13:15 |
|
| japp, nu är frågan: hur kopplar jag in tändspolen rätt? Vad går vart? Haynes ger mig inga tips direkt
|
|
MrBowmore
| Tis 20 feb 2007 20:42 |
|
| Det gick bra! Den bluddrar fortfarande och så men den går igång... hmmm, edr ventil? kan den ställa till det?
|
|
MrBowmore
| Ons 21 feb 2007 8:33 |
|
EGR ska det ju vara... hmmm, jag tippar att det är tändningen som står fel...
Vet någon hur man lättast ställer tändningen? Funkar biltemas tändingslampor bra? Hur funkar det?
|
|