Forum - Golf 2 (83-91) - Trögstartad, dör vid pålagd koppling

MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm
Fre 26 jan 2007 11:58 Svara med citat
Min röda faran är väldigt trött i starten, när jag väl fått igång den så gäller det att hålla gasen tills den blivit lite varmare. Nu imorse när jag skulle köra iväg till jobbet så kom jag 2 meter sen dog den. Den betedde sig som att jag försökte starta på 4ans växel, den dog på stört när jag skulle ge mig iväg (på 1:ans växel) Vad kan vara felet?

Tjuvluft? Tempsensor för motorn? Det är en förgasarbil. att tillägga är att när den blivit varm så visar den på 3/4 av max på motortemp. Termostat och tempmätaren i kylaren är nyligen bytta.
MrBowmore
Fre 26 jan 2007 12:43 Svara med citat
Ingen?

Skulle va grymt sjysst med lite hjälp här! hittar inget liknande i forumen! Brick wall
MrBowmore
Mån 29 jan 2007 11:04 Svara med citat
Vill ingen hjälpa?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 29 jan 2007 11:26 Svara med citat
har samma problem med min bil när den är kall. Men kontakten till tomgångsventilen ikopplad håller bilen tomgången, men så fort jag nuddar gasen dör den. Drar jag ur kontakten blurrar bilen och har ingen ork.

Har fått tips om tempgivaren som styr motorstyrdonet.

eller ja, du kan läsa själv Smile
http://www.gtiklubben.nu/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=496745&pg=0& vw=col&sb=5

Jag har inte hunnit se över och testa de olika lösningarna än. men skriv gärn aom du löser det.
Lycka till!

mk2 vr6
Hellracer
Golf 2 1.4 -94, GTI -96 Ort: Skåne
Tis 30 jan 2007 19:53 Svara med citat
Fungerar choken som den ska?

Golf är inget spel, det är en leksak.
MrBowmore
Mån 05 feb 2007 9:18 Svara med citat
mellowd skrev:
har samma problem med min bil när den är kall. Men kontakten till tomgångsventilen ikopplad håller bilen tomgången, men så fort jag nuddar gasen dör den. Drar jag ur kontakten blurrar bilen och har ingen ork.

Har fått tips om tempgivaren som styr motorstyrdonet.

eller ja, du kan läsa själv Smile
http://www.gtiklubben.nu/forum/showpost.pl?bd=gtiforum&nr=496745&pg=0& vw=col&sb=5

Jag har inte hunnit se över och testa de olika lösningarna än. men skriv gärn aom du löser det.
Lycka till!

Jag har ju som sagt en förgasarmotor. Jag har ingen temperaturstyrd eller avgasstyrd (lambda) insprut... Choken verkar funka hyfsat jag har testat att täta alla vaccumslangar med temperaturtåligt silikon. Nu blev bilen snodd i fredags också.. hittades med sönderspakat tänd/rattlås och slutkörd startmotor... batteriet var också kört i botten...
Men men, det är väl bara att pynta för renovering... bil ska jag ha.

Tips, skaffa halvförsäkring om ni parkerar i stockholmstrakten i allafall....
MrBowmore
Tor 15 feb 2007 16:03 Svara med citat
Fått tillbaks den nu, men startar ej när det är kallt... Ahhrghhh! Tips?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 15 feb 2007 16:28 Svara med citat
jag kikade lite på min bil i helgen. hittade en vacumslang som bara hängde. skulle sitta nånstans på luftmassemätaren. efter detta har den startat fint. går att köra direkt också.

har du testat med startgas?

mk2 vr6
MrBowmore
Fre 16 feb 2007 14:32 Svara med citat
Japp överallt. Inge förändring... Jag har fått lite pengar nu så i helgen ska det köpas batteri, soppapump, och de elgrejjer som jag har råd med...
Nån som vet om det behövs en specifik tändspole för golfar? Kan man köpa en sån där torr tändspole på biltema för 190:- ?
Lassesand
Golf 3 1.8 GL -92 Ort: Kristianstad
Lör 17 feb 2007 11:40 Svara med citat
Jag testade Biltemas tändspole (torra) och den funkar fint. Gamla tändspolen åkte tillbaks i dag då det inte var det som var felet. Har lite av samma problem som MrBowmore. (Jag har en flarra av den wiskyn hemma; nice!)
Lassesand
Lör 17 feb 2007 11:42 Svara med citat
Gissar ett din (mrBowmore) tempsensor behövs bytas då den antagligen visar för hög temp och gör att inspruttet går för magert.
MrBowmore
Tis 20 feb 2007 10:00 Svara med citat
hmmm, visade sig att tändstiften var något oljiga tyvärr...
Gammal förgasarbil också för den delen så det är nog inte tempstyrt, inte heller lambda så det underlättar en del...

Off topic: (fick tag på en oöppnad Mackmyra preludium 3 för ett tag sen) Wink

Blir tokig! Vad kan det vara för fel?! Den där bilen vilket jag misstänker inte ger alt för högt komp med tanke på tändstiften, kommer ge mig tourettes!
Lassesand
Tis 20 feb 2007 10:40 Svara med citat
Oljiga tändstift tyder på att motorn bränner olja. kanske du behöver byta ventiltätningar och/eller kolvringar?

på min mc (Yamaha TR1) hjälpte det att byta toppackning och ventiltätningar.

Gick över alla elkontakter sióm har med tändningen att göra med kontaktsprej på min Mk2 och det blev något bättre tycker jag. Tomgången blev stabilare och den startar lättare. Verkar som den fortfarande går magert för det är dålig kraft i den innan den blir helt varm.
MrBowmore
Tis 20 feb 2007 13:16 Svara med citat
hmmm, den har gått 13 000 mil, borde inte kolvringar, ventiler åssåvidare vara i hyfsat skick?
Lassesand
Tis 20 feb 2007 15:03 Svara med citat
Jo de borde vara OK. Skumt med oljiga tändstift i så fall.
Drar den mycket olja?
MrBowmore
Tis 20 feb 2007 20:43 Svara med citat
inget alls, vid närmre titt så var de nog sotiga. oljan kom utifrån. Ventilkåpspackningen...
Felaktiga tändinställningar?
Lassesand
Tis 20 feb 2007 21:07 Svara med citat
Kanske du ska plocka isär fuggen och blåsa alla kanaler och munstycken med tryckluft?
Möjligen så har du dåliga tändkablar/fördelarlock eller dyligt; har du kollat det?
MrBowmore
Tis 20 feb 2007 21:43 Svara med citat
de är bytta nu så den går lite bättre! Regular Smiley inte på topp dock...
MrBowmore
Ons 21 feb 2007 8:38 Svara med citat
Vet någon hur man lättast ställer tändningen? måste m,an vara 2 st för det? Typ en vrider om nyckeln och den andra håller i stroblampan samtidigt som man vrider på fördelaren? låter fett jobbigt..
Lassesand
Ons 21 feb 2007 18:53 Svara med citat
Motorn är igång och man får gasa "manuellt" direkt på förgasaren. Ev får man ha en medhjälpare som kan läsa av värvräknaren samtidigt. Stroboskoplampan riktas oftast mot svänghjulet där det ska finnas en markering. Den ser ut att stå stilla så man vrider fördelaren tills märket stämmer överens med ett motsvarande på blocket.
Exakt vet jag om jag pulsar ut i snöstormen (jag är i Skåne) och hämtar handboken i bilen...
Köpen en sån! Finns på BILTEMA, Haynes och kostar ett par hundringar.
MrBowmore
Tor 22 feb 2007 8:10 Svara med citat
Jo, jag har en sån bok men tycker att det framgår väldigt dåligt...
Det står dock att den ska stå 17-19° FÖDP, det låter lite mycket men det är väl den typen av motor?
Ska nog till lokale mecken idag om jag får igång den det vill säga, är ju lite kallt ute...

Nån som har koll på symptomen som blir av dåliga brytarspetsar och dålig konding? (fördelaren)
Lassesand
Tor 22 feb 2007 8:22 Svara med citat
Dålig kondensator gör att brytarna gnistrar mycket och förstörs snabbt. Dåliga brytare ger dålig gnista helt enkelt. Ett knäppt fel jag hade på en bil var att tändspolen var dålig men ej helt kass. Den gav dålig gnista som gjorde att bilen gick bara om brytarna var i toppskick. Byte till en gammal men hel spole gjorde att bilen gick perfa!
MrBowmore
Tor 22 feb 2007 10:07 Svara med citat
spolen är ny, men den är ruggans svårstartad istället för att inte starta alls... stift och kablar hela vägen är också bytta, det verkar rätt meckigt att byta brytare då man måste in i fördelaren. kondensatorn sitter ju på utsidan så den borde inte vara några problem. Det jobbiga är väl att jag står på gatan och meckar i brist på garage...

En till fråga (fan, det här tar juh aldrig slut! Wink ) brukar den mekaniska soppapumpen bli dålig efter en sisådär 22 år på nacken?
Lassesand
Tor 22 feb 2007 10:17 Svara med citat
Det är lite pilligt att byta brytare men det tar kanske en halvtimme om man vet vad man gör. Viktigt att tvätta av kontakt-ytorna med thinner eller nåt stakt för de har en skyddsbeläggning (vax?). Smörj SPARSAMT om det finns en filtbit. Olja är brytarnas värsta fiende; de bränner direkt om det kommer mellaan kontaktytorna.
Du bör även ha ett bladmått så du får avståndet rätt (vid max öppning).

Pumpen kan mycket väl vara kass. Ganska billig om man vill byta ut den.
MrBowmore
Tor 22 feb 2007 10:35 Svara med citat
Tack för all hjälp hitintills!
Fråga #111: Måste man vrida motorn i ett visst läge för att nå brytarspetsarnas maxpunkt?
Lassesand
Tor 22 feb 2007 13:30 Svara med citat
Ja. Men det räcker att se till så att nocken lyfter max sas. Ha den i friläge och gärna utan tändstift!
MrBowmore
Fre 23 feb 2007 7:54 Svara med citat
tack så mycket, nu börjar jag misstänka kortis någonstans, batteriet laddar hjärna ur efter att ha stått i ett par dagar..
Lassesand
Fre 23 feb 2007 8:23 Svara med citat
Eller så är batteriet för gammalt/dåligt!
MrBowmore
Fre 23 feb 2007 9:28 Svara med citat
det är sprillans, står dock på sin andra laddning... Generatorn laddar som den ska...
MrBowmore
Fre 23 feb 2007 16:35 Svara med citat
jorden kanse?
Sida 1, 2  >