russellx2
Golf 2 8V GTi -84 Ort: Finland |
| Ons 07 feb 2007 16:14 |
|
Kör en -84 Golf Mk2 Gti 8v med K-Jetronic insprutning. Den stannar när man kopplar ur och sedan vill den inte starta mera.
Problemet är att det kommer olja och vatten in i luftfilterboxen från vevhusventilationen. Nu när det är såhär kallt bildas en vit frost beläggning på luftmängdsmätaren som i sin tur inte stängs helt när beläggningen blir för tjock. Bara att skruva upp och rengöra så fungerar det igen.
Min fråga är du varför?
Ska byta olja och filter så får jag se om det hjälper, Kanske är vatten i oljan. Men gör det inte just nu då det är -27 grader och äger bara kallt garage Sedan tänkte jag också installera ett filter på vevhusventilationsslangen.
Är det någon som har/haft samma problem?
|
|
MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm |
| Mån 12 feb 2007 13:51 |
|
hmmm, är vevhusventslangen i bra skick?
Min är typ eltejpad.. ska dra å kåpa en ny på vag så fort bilen får för sig att starta...
|
|
Amazon66
VW Jetta Coupe 1,6 -87 Ort: Sundsvall |
| Mån 12 feb 2007 14:44 |
|
Låter mest som vevhusventelationen e igensatt...
se till att rensa/laga det dit å köp nån billig skit olja så du kan byta två tre gånger under typ 20 mil å sen i med fin olja å nytt filter så du vet att det e riktigt urensat från systemet.
Mvh:Nicke
|
|
MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm |
| Tor 15 feb 2007 15:09 |
|
| Måste man lossa på hela kåpan för att kunna göra rent?
|
|
russellx2
| Fre 16 feb 2007 0:36 |
|
| MrBowmore skrev: | hmmm, är vevhusventslangen i bra skick?
Min är typ eltejpad.. ska dra å kåpa en ny på vag så fort bilen får för sig att starta... |
Ja, den är hel och fin, borde inte vara något problem där.
| Amazon66 skrev: | Låter mest som vevhusventelationen e igensatt...
se till att rensa/laga det dit å köp nån billig skit olja så du kan byta två tre gånger under typ 20 mil å sen i med fin olja å nytt filter så du vet att det e riktigt urensat från systemet.
Mvh:Nicke |
Själva slangen är inte stockad, har kollat upp det. Sedan om det är igensatt på något annat ställe kan jag inte säga.
Det blir olje- och filterbyte imorgon så får se om det hälper.
Sedan pratade jag med en om filter på själva vevhusventilationsslangen, men han rekommenderade inte det. Han påstod att då stockar det säker igen. Och om man drar ner slangen under bilen och kör med ett öppet system, kommer den att dra in kall luft i motorn. Vilket inte kommer att fungara på vintern.
Men ska se om det hälper med oljebyte nu först.
|
|
russellx2
| Sön 25 feb 2007 15:34 |
|
Oljan är bytt för en tid sedan, var -20 för ett par dagar sedan och då var det samma fel igen. Kommer fukt från vevhusventilationen och bildar en frostbeläggning på luftmängsmätaren.
Är det -10 eller varmare fungerar bilen bra, men annars jävlas den med det där.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|