Forum - Golf 2 (83-91) - "Durrande" oljud vid 70 km/h

gammelgäddan
Golf 2 Ort: Lindesberg
Tis 06 feb 2007 20:05 Svara med citat
När jag kommer upp runt 70km/h börjar det "durra" och det låter som ljudet kommer från höger fram. Misstänkte att det var ett framhjulslager som orsakde ljudet ( glappade då jag röck i däcket). Eftersom jag helt och hållet är nybörjare när det gäller att skruva bilar lämnade jag in bilen på en verkstad. Fick högra framhjulslagret utbytt.
Till min besvikelse fanns samma oljud kvar. Ljudet slutar dock när man svänger åt höger.

Kan det vara en drivknut ?
Neutral
SvartaGolfen
Golf 2 1.8 CL -90 Ort: Orsa
Ons 07 feb 2007 14:51 Svara med citat
gammelgäddan skrev:
När jag kommer upp runt 70km/h börjar det "durra" och det låter som ljudet kommer från höger fram. Misstänkte att det var ett framhjulslager som orsakde ljudet ( glappade då jag röck i däcket). Eftersom jag helt och hållet är nybörjare när det gäller att skruva bilar lämnade jag in bilen på en verkstad. Fick högra framhjulslagret utbytt.
Till min besvikelse fanns samma oljud kvar. Ljudet slutar dock när man svänger åt höger.

Kan det vara en drivknut ?
Neutral

En drivknut brukar man oftast höra när man svänger i långsam hastighet.
Jag tycker att det låter som om det skulle vara nått som hänt med däcket eller obalans i fälgen.
Testa med att skifta med bakdäcket på samma sida och se om durret försvinner eller följs med.
gammelgäddan
Golf 2 Ort: Lindesberg
Ons 07 feb 2007 16:24 Svara med citat
Mina vinterdäck och sommardäck är nya så de borde vara balanserade. Kom på tanken om det kunde vara att däcken är nya men det är väl lite långsökt. Det ska ju inte låta som man kör en tgb 1112 :p (appropå grova däck och oljud).
Zebba
Golf 2 GTI -87 Ort: Gotland
Mån 26 feb 2007 11:59 Svara med citat
Jag tror att jag har samma problem, Vid 70 nånstans så börgar de knacka från höger fram. Då upptäkte vi att framdäcket och bakdäcket på höger sida glappade. Bakdäcket var inget större glapp men fram var det däremot värre, så vi spännde lagret både fram och bak så dem slöt att glappa. Men när jag sen körde hem så hörde jag samma knackande ljud. Nån som vet?

You`ll never walk alone...
MrBowmore
Golf 4 2.0 | 01 | 116hk Ort: Stockholm
Mån 26 feb 2007 13:31 Svara med citat
byt hjullager. Vattenpumpen kan ha gett upp också..
Zebba
Golf 2 GTI -87 Ort: Gotland
Tor 08 mar 2007 20:21 Svara med citat
För er som ännu har samma problem som jag hade med ett skackande ljud i ca 70 km/t. Så har jag ett litet tips, kolla motorfästet. Jag behövde bara skruva åt en bult som inte satt så bra sen försvan ljudet.

You`ll never walk alone...